Dag 6 verblijf in Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Louis - WaarBenJij.nu Dag 6 verblijf in Bologna - Reisverslag uit Bologna, Italië van Louis - WaarBenJij.nu

Dag 6 verblijf in Bologna

06 Oktober 2024 | Italië, Bologna

Dag 6 verblijf in Bologna

Na de vermoeiende reisdag van gisteren nu weer redelijk uitgerust wakker. ik lig wat te soezen en ook om het verblijf in Milaan nog wat te laten bezinken. Prachtige stad, heel veel te zien, maar ook extreem druk met toerisme. ik heb echter gezien wat ik wilde zien. Ik zal best veel gemist hebben, maar dat zij dan maar zo. Wel dat ik aan het begin stond te emmeren bij die drukke busverbinding, airport naar centrum. Terwijl er bijna lege metrotreinen die richting uit rijden.Leer momentje…. Ikke niet goed uitgezocht, maar ook bij anderen nog onbekend blijkt wel……….

Bed uit, douche en ik ontbijt een keer in het hotel. Eerst de stad wat leren kennen. Het is vandaag een drukke dag. Buskaart regelen, VVV opzoeken en natuurlijk een nieuwe plu aanschaffen. Want het regent nog steeds, nondeju……

Ik koop bij een tabakszaak een tienrittenkaart voor de bus, ik let natuurlijk wel op de kleintjes….. Bus 19 en 23 gaan richting centrum heb ik begrepen. Hij stopt bijna voor mijn neus. Instappen en gokken dat ik redelijk dicht bij het oude centrum de bus weer kan verlaten. Ik vraag een jonge gast, hij knikt en zegt daar ook uit te stappen. Ik moet daarna wel nog bijna een kwartier lopen. Het enige voordeel is dat ik een winkel tref die me aan een plu kan helpen.

Google, niet altijd mijn steun en toeverlaat houd me nu wel op het juiste pad.

Ik probeer zo veel mogelijk de galerijen waar Bologna om bekend staat te benutten om droog te blijven. Maar het in de zomer bij droog weer zo mooie marmeren plaveisel is nu spekglad. De VVV op de Piazza Maggiore is open, druk natuurlijk maar goed geregeld. Nummerke trekken op basis van gewenste informatie en wachten tot er een baliemedewerkster vrij komt. Ik hoef alleen een stadsplan en wat uitleg over de bezienswaardigheden. En waar de dichtstbijzijnde bushalte visa versa is. Ik ben aan de beurt, stel mijn vragen en krijg te horen dat de nummers op de plattegrond verwijzen naar de tekst op de namenlijst. Ja, thank you de koekoek. Daar was ik ook al achter. Ze twijfelt te lang over de bushalte, dus ze weet het niet. Maar zet toch een kruisje in een bepaalde straat. Verder lijkt de VVV meer op een souveniershop dan een info center.

Ik ga even op de bank zitten om het stadsplan te bekijken en strategie te bepalen. Er is zelfs een soort wandelroute op uitgezet. Kijk daar heeft deze jongen wat aan. Buiten staat het te plenzen. Dus ik steek recht het plein over naar de Basilica di San Petronio, niet om meteen mijn heil te zoeken, maar wel mijn kleren droog te houden. Ik ben niet de enige….

Zowel aan de buitenkant als binnen een grote sombere tegenpool van de Duomo in Milaan. Maar natuurlijk wel wat te zien. O.a. een zeventiende eeuwse zonnewijzer, waarmee bewezen werd dat we om de vier jaar een schrikkeldag nodig hebben om de afwijking in onze kalender te corrigeren. Verder een kolossaal hoog gebouw, waarmee de nietigheid van jou als mens nog eens wordt benadrukt. Je kunt dit natuurlijk deels afkopen want overal staan verzoeken om een financiële bijdrage….

Weer buiten miezert het nu. Ik passeer het gebouw van de te beklimmen klokkentoren en vind een mooie binnenplaats van het Palazzo Comunale. De prachtige lange trap naar boven laat ik nu even aan me voorbij gaan.In de leeszaal even pauzemet een waterke. Het weer zit me niet echt mee en constant binnen is ook niks voor mij.Ik ga toch proberen de stadswandeling te volgen en zie wel hoe het loopt. Dus op pad met plattegrond, plu en stok in de handen. Geen goeie combi, maar alla… ik passeer de mooie fontein van Neptunus. En wandel naar het Palazzo Dell Archiginnasio. Zestiende eeuwse oude universiteit. Prachtig bewerkte gangen. Je kunt er ook het Teatro Anatomico bezoeken. Maar de tickets voor vandaag zijn uitverkocht. Dat wordt dus maandag.

De route leidt richting de Basilica de San Domenico. Waar ik als ik de straat oversteek een bushalte zie…..

Weer een kerk, maar ja….. in een marmeren schrijn worden de resten van de heilige bewaard. En Michelangelo zou nog aan die schrijn gewerkt hebben….

De kerk is dicht tot half vier. Echter de horeca er tegenover is open. Even wat drinken en een kleine verlate lunch in een barreke. Lief volk, ze maken een plaatsje voor me vrij. Ze serveren de tegenhanger van de hier onbekende spaghetti Bolognese. Dus snel beslist, ga ik voor de “tagliatelle al ragut”.

De plaatselijke specialiteit. Pintje vooraf en wijntje er bij. Na deze versterking oversteken en de kerk in. Natuurlijk voor die schrijn, deze is echter geplaatst in een aparte kapel. Voor mij slecht te bereiken daar er geen leuning bij de treden naar boven zit. Ik houd het dus bij een fotoke op afstand.

Mijn ambitie is op….en ik heb het wel gezien voor vandaag. Ik sukkel naar de bushalte waar bus 19 rap aankomt. Toevallig plekje voorin de bus, zodat ik de halte bij het hotel ruim tevoren kan zien. Tegen half zes ben ik op mijn kamertje.

Korte siësta, ik ga proberen om vanavond bij Trattoria Nonna Rosa te eten. Het duurt wel even eer ik ze telefonisch te pakken krijg. Ze hebben een tafel voor me van half acht tot uiterlijk half tien. Nou dat moet me wel lukken. Opfrissen en daar naar toe, leutig restaurantje waar ze op alle manieren stukken hebben aangebouwd. Ik ben één van de eerste klanten vanavond en krijg een mooi strategisch plekje toegewezen. Pint en menukaart worden snel gebracht door een aardige, beetje Engels sprekende ober.

Ik maak mijn keus met als vooraf gegrilde mozzarella op toast met champignons en truffel. Wel wat zwaar, maar de portie is niet groot zegt de ober. Als hoofdgerecht vandaag vlees. Lauwwarme raostbeef met olie en citroensap. Apart maar zeer smakelijk. Als bijgerecht neem ik wat gegrilde groenten. Vandaag zaterdag dus er mag iets meer wijn zijn. Genieten en rondkijken. De Italianen hebben aparte eetgewoonten merk ik. Sommigen komen uitgebreid dineren en anderen zijn na één schoteltje direct weer weg. Weinig alcohol en veel water. Men compenseert dit gezonde gedrag met regelmatig buiten te gaan roken…

De mensen komen en gaan, stik druk en niet gereserveerd betekent geen plek. Ik kijk natuurlijk ook wat anderen bestellen om inspiratie op te doen. Ik mag nog wat ijs met fruit achterop en een espresso om af te sluiten. Afrekenen en op mijn gemakje naar het hotel wandelen. Het is nu even droog, een verademing en het loopt een stuk relaxter voor mij…….

Toch een mooie dag gehad en lekker bezig geweest voel ik nu wel aan mijn ouwe botten…

• 06 Oktober 2024 - 09:58

Henk:

hoi Louis. Je maakte me nieuwsgierig. Ben heel benieuwd naar de uitleg van de foto van de afgezette lijn op de vloer. Jou kennende heb je die foto niet voor niets genomen. Groet weer en geniet van de dagen ondanks de regen . En je weet na regen komt …. In dit geval een mooi verslag van Louis

• 06 Oktober 2024 - 11:55

Jammer van al die regen Louis, maar t zal toch wel eens droog worden...

De verslagen zijn weer super om te lezen en mooie foto's. Ga zo door, zou ik zeggen...