Dag 9 reisdag van Bologna naar Rimini - Reisverslag uit Rimini, Italië van Louis - WaarBenJij.nu Dag 9 reisdag van Bologna naar Rimini - Reisverslag uit Rimini, Italië van Louis - WaarBenJij.nu

Dag 9 reisdag van Bologna naar Rimini

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

08 Oktober 2024 | Italië, Rimini

Dag 9 reisdag van Bologna naar Rimini

Dinsdag 8 oktober 2024

Hotel Caesar

Ik heb een lange nacht achter de rug, maar voor mijnen doen redelijk geslapen. Het zijn toch pittige dagen om met dit ouwe lijf door de stad te slepen…….…maar ik doe het natuurlijk mezelf (graag) aan hè.

Ik kijk eerst nog even naar het Roosendaals Nieuws. Dan op het gemakje poedelen, reispak aan en trollie dichtritsen.Laatste controle, deur achter me dicht en uitchecken bij een Chinese dame. Ik vraag hoeveel kamers ze hebben, maar daar roept ze hulp bij in. Ze spreekt alleen chinees. 107 kamers signore zegt een Chinese man die komt toegesneld. Ik had al een bruin vermoeden dat Chinezen deeigenaren waren. Aardig hotel, grote kamer, redelijk onderhouden, maar daar houdt het ook op. Alles zou eens een flinke opfrisbeurt mogen hebben. Niet echt een aanrader hier. De foto’s mooi. Echter je ziet het pas als je ter plaatse bent. Maar het over het algemeen Italiaanse personeel is zeer vriendelijk en gedienstig hoor.

Ik loop naar de nabijgelegen bushalte, ik kan kiezen uit acht bussen die allemaal via het Stazione rijden. De eerste twee bomvol, in bus drie nog wel redelijk plaats dus daar schuif ik bij in. Ik ben natuurlijk ruim op tijd. Ik moet nog even kijken hoe het hier allemaal werkt. Het is deels een kopstation en deels ook doorgaande treinen. Maar ook hier grote verlichte matrixborden, waar de treinen ruim een half uur voor vertrektijd op worden vermeld. Ook op welke van één van de vele perrons. Er vertrekken hier ook internationale treinen, want ik zie München staan. Je weet maar nooit of je eens een alternatief nodig hebt.

Nou, ik ben nu zover op de hoogte dat er weinig mis kan gaan.Dus tijd om op mijn gemakje te gaan ontbijten. Ik vind een plek waar veel volk langs komt, dus kijkvoer genoeg. Ik zie ook weer natte paraplu’s………

Ik loop nog een rondje en geef mijn Bologna busticket aan een corveeër op het station. Er staan nog vijf ritten op. En hij is er duidelijk blij mee. Grazie signore.

Mijn trein loopt mooi op tijd binnen, ik zit in rijtuig drie en stoel 6a volgens mijn reservering. Het is niet echt druk in deze trein, dus geen geëmmer met koffers en zo. Als we Bologna uitrijden regent het pijpenstelen.

Het treinritje duurt nu maar vijf kwartier met een paar tussenstops. In o.a. Faenza, Forli en Cesena, plaatsen waar ik nooit van gehoord heb. In de verte de donkere schaduwen van de Apennijnen. Onderweg veel fruitbomen en druivenranken, dus dat zal hier wel gedijen. Kwart na één rijden we een regenachtig Rimini binnen. Geen heel groot station, maar er stapt wel veel volk uit. Lift en toilet in en dan naar de VVV op het station. Tot twee uur gesloten vermeldt een bordje. Dat geeft mooi tijd voor koffie en een broodje.

VVV gaat open, de dienstdoende dame is van het type Italiaanse “zuurpruim”. Alles wat je vraagt is teveel. Stadsplan zelf pakken, info aan de bakken aan de muur zelf pakken etc. Met veel moeite wijst ze me de bushalte en de ticket kiosk. Geen reclame voor Rimini, maar ze zal mogelijk seizoensmoe zijn.

Het regent dat het giet, geen taxi te zien. Dus met de bus. De hoteldame heeft me al de nodige info gestuurd. Bus 11 nemen en uitstappen bij halte zestien. Ik koop bij de kiosk één enkel ticket voor vandaag en een driedaags onbeperkt reizen kaartje. De juffrouw in de kiosk is wel stik aardig en geeft ook goede info.

Ik loop naar de halte waar bus 11 stopt.

Er rijdt er net eentje weg, volop bussen nu, maar allemaal leeg en het opschrift “geen dienst”het duurt bijna een uur voordat er weer een bus 11 komt. Dus dringen geblazen om de bus in te komen. Even dreigt het dat ik achter moet blijven, ja mooi niet natuurlijk. Ik gooi mijn trollie er tussen en dan gaan mensen wel opzij.

Daar gaatie, kijken waar ik uit moet stappen. Halte zestien. Gelukkig zijn de haltes genummerd zodat ik vrij snel op de bestemming ben. Schuin oversteken en daar is Hotel Caesar…..ik word ontvangen door twee jolige dames op redelijke leeftijd. Ik jolig lekker met ze mee en we hebben direct een klik. Mijn kamer is op de vierde etage, speciaal voor u met zeezicht zegt de ene dame.

Ik vraag om een biertje en dat wordt meteen geregeld. De wificode is o.a. met het getal 1963. Dat is haar geboortejaar gniffelt de andere dame.

Hup naar de kamer, installeren en douchen. Dan even rust. Ik bel nog even met vriend Ad over wat carnavalszaken. Want we blijven als Ereboeren wel betrokken natuurlijk.

Tegen half acht naar de hotelbalie om een restauranttip voor vanavond. “Ristorante Sabbioni” wordt me geadviseerd, 500 meter verderop. Dat is te doen. Binnen wel al vol, maar op het terras nog wel een plaatsje. Het miezert, maar met wat schuiven met de tafel blijf ik droog onder de parasol.

Biertje en menukaart, In die volgorde. De menukaart is drietalig, Italiaans, Engels en Russisch.Heel veel vis en zeevruchten. Ik moet wel even puzzelen want de benamingen van de gerechten zijn nogal kryptisch omschreven. Ik moet dus uit de omschrijving halen waar het ongeveer over gaat. Maar ik kom er weer wel uit, en een gokje mag. Vooraf neem ik de diverse gemarineerde vissoorten en als hoofdgerecht spaghetti met zeevruchten. Weer simpel maar zeer smakelijk.

Het terras zit vol ondanks het mindere weer. Drie mannen naast mij aan een andere tafel bestellen de ene liter karaf witte wijn na de andere. Ze eten weinig maar drinken des te meer. Eentje heeft hem duidelijk omhangen en heeft het hoogste woord. Hij begint met z’n dronken kop te z..ken tegen een vrouwke die ook alleen is en zit te eten aan een tafeltje net voor me. Ze laat het gaan tot het haar teveel wordt. Dan zet ze hem op gedempte toon en in rad Italiaans even op zijn nummer. Hij krimpt ineen en heeft plots geen praats meer.

Klein incident, bijna niemand opgevallen, al houdt de ober wel een oogje in het zeil.

Ondanks het mindere weer is het heerlijk buiten zitten, ik geniet van de lekkere schotels en drankjes. Ik heb geen fut meer om de meegenomen info over Rimini nog door te kijken. Ik blijf hier vier volle dagen. Dus heb nog volop de gelegenheid. Espresso kan nog wel. Dan naar mijn nieuwe tijdelijk onderkomen………..

Nachtpak aan en de gordijnen open……………ik kijk nog even over de zee en daar ver in de verte straalt die ene ster…….

• 09 Oktober 2024 - 12:14

Gerrie:

Hoi Louis, ondanks de korte reis toch weer een en andere meegemaakt. Ja, het leven van een reizende pensionaat gaat niet altijd over rozen. Ben benieuwd naar je ervaringen de komende dagen daar in Riminie. Jammer dat het weer (nog) niet goed meewerkt. Maar je weet; 'na regen komt ......'

Geniet er lekker van en bedankt weer voor het delen.

• 09 Oktober 2024 - 16:17

Jeanne En Gé Nollen:

Hé Louis. We vinden het knap dat je dit allemaal onderneemt en ondergaat. Probeer ondanks alles toch te genieten! Veel plezier en we blijven je volgen.

Jeanne en Gé