Meevaller is nooit weg........... - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Meevaller is nooit weg........... - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Meevaller is nooit weg...........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

15 Oktober 2015 | Spanje, Cebreiro

Jueves, 15 oktober, 32e wandeldag.
Vandaag de dag van de waarheid. Op naar O Cebreiro. Van de hele wandeling heb ik hier meeste tegenop gezien.
Ik heb hier de vorige keer eel zo afgezien dat ik er het liefst omheen had gegaan. Maar ja zo zit ik niet in elkaar, wel elke dag een gebedje voor droog weer.

Ik lig zoals meestal wakker te wachten tot de wekker afloopt. Goed geslapen, met Lieske als lichtende ster die over me waakt.
Nog wel even wakker geworden van een aantal gasten die rond middernacht arriveren. Douches lopen, toiletten flink in gebruik, maar dan stilte.
Ik kan v/a 7 uur ontbijten, teut een beetje aan, maar zit om half acht aan de koffie. De zoon van de bakker maakt mijn toast klaar, ik koop nog een paar Magdalena's en een banaan. Dan afrekenen en wegwezen, naar het papier rolletje in de pinautomaat is op. Hij weet niet hoe dit te wisselen dus moet toch moeders erbij komen. Zo gepiept, complimentje, armkneepje en ik sta om acht uur klaar voor de start.
Nog wel donker, maar ik kan de eerste kilometers geen verkeerde weg inslaan. Voor mij een paar meisjes, die constant stoppen om foto's te maken. Als ik er bijna bij ben, gaan ze weer verder.

De eerste twee dorpjes ben ik snel gepasseerd, maar dan begint het echte klimwerk. Van dit stuk kan ik me als ik er zo overheen loop best nog wat herinneren. Wel nat en veel regen toen, maar de omgeving herken ik goed. Ik doe nu op mijn gemakje en toch haal ik mensen in. Veel jeugd in groepjes.
De pinten en het halve literke wijn verlaten mijn lijfje met gezwinde spoed. Dus dorp drie wordt benoemd tot rustpunt.
Ik kom daar rond tien uur aan. Ik weet nog dat in het barretje daar een oud vrouwke zat. Nu een aantal jonge mensen. Rastakapsels en flowerpower girls. Iets wat ik nu al een paar keer meegemaakt heb. Koffie, waterke en geen koek, want de vliegen zijn al aan de koeken begonnen.
Men heeft ook geen flesjes water, maar bieden aan om even naar de dorpsbron te lopen om mijn flesjes te vullen. Hoeft niet, want daarin heb ik nog voorraad. Een heeft duidelijk de leiding. Ik vraag of hij Spaans is, maar hij komt uit Chicago. Kwam hier een paar jaar geleden langs en kon de bar redelijk goedkoop overnemen. Beetje alternatieve gast, maar wel aardige vent.
Ik zeg er loopt nogal wat personeel rond. Nee zegtie, dat zijn passanten. Ze komen langs, helpen wat met schoonmaken en bedienen en zo en krijgen daarvoor kost en een matras.
Meestal trekken ze wat later zelf verder en anders geef ik ze wel een hintje. Er lopen ook wat dames rond, je bent zeker niet getrouwd.......... ?. Nee zegtie met een knipoog.

Ik wens hem geluk en gooi mijn rugzakje weer op. Dan is het nog 4,7 km naar boven klimmen. Vanaf dat punt weet ik eigenlijk van de vorige keer niks meer. Alleen regen, modder, regen, modder en nog eens regen en modder. Gladde keien en rotspunten. Van de hele omgeving heb ik volgens mij toen niks meegekregen. Nu is het anders, nog wel een pad vol hindernissen, maar als je goed uitkijkt kun je er nog van genieten.

Ik voel dat het ontbijt er een beetje doorheen gezakt is. Dus tijd voor banaantje en Magdalena's. Slokje water en ik kan weer verder. Dan kom ik bij de grenssteen van de provincie Galicië. De twee meisjes van eerder staan daar ook foto's te maken.
Ik doe ze een eerbaar voorstel om mij te fotograferen en ze gaan daar natuurlijk graag op in. Louis uit Holland, amaai.

Dan toch, eindelijk zie ik contouren van grijze stenen, een kerktorentje wat me bekend voorkomt en om de hoek het bord O Cebreiro. Loop direct naar mijn Hostal Hospederia San Geraldo en heb om 12.45 uur mijn kamersleutel. Ik slaap dit keer niet in het Hostal zelf, maar in de verbouwde pastorie naast de kerk. Uitpakken, wasje en bed even uitproberen. Dan naar bar van Hostal voor pint en verslag.
Ik zit hier nu een paar uur binnen. Razenddruk en ...........tig mensen worden doorgestuurd omdat alles vol zit.
Zojuist nog met een Amerikaanse zitten praten, die twee dagen geleden pas gestart is.

Dus toch mijn planning maar even gaan bekijken hoe verder en waar slapen.

Hoi Friends,
Foto's houden jullie tegoed. Netwerk slecht. Ga bijtijds Naar bed. Emoties van vandaag doen even zijn werk. Morgen 22 km, dus heb mijn uurtjes nodig.

Wel bedjes vast kunnen leggent/m SdC, morgen meer.

Buenes noches





  • 15 Oktober 2015 - 17:24

    Gerriem:

    Hoi Louis,
    Goed om te lezen dat de omstandigheden goed waren en je nu ook hebt kunnen genieten van dit (blijkbaar) toch wel mooie stukje route.
    Ik hoop dat je nog wat foto's kunt plaatsen, maar dat zie ik dan van de week wel.
    Succes weer met de verdere etappes.
    Gr Ger


  • 15 Oktober 2015 - 19:16

    Janvanloon:

    dag louis goed te lezen dat de klim toch mee is gevallen en dat
    je nog op tijd een bedje hebt kunnen regelen en dat het door
    de drukte misschien toch tot een rustmomentje kan komen
    groetjes jan en ine

  • 15 Oktober 2015 - 21:03

    Peter En Elly:

    Hoi Louis ,wederom een mooi verslag goed om te lezen dat het toch is meegevallen, en wederom toch een slaapplek gevonden hebt ondanks het wisselvallig weer een goede start voor de volgende km Gr. V ons

  • 15 Oktober 2015 - 22:28

    Annie:

    Hoi Louis,

    Hartstikke goed zoals je gaat. Nog even volhouden, je bent er bijna.
    Heel veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 361664

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: