Valencia eerste dag - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Valencia eerste dag - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Valencia eerste dag

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

08 Oktober 2019 | Spanje, Valencia

Valencia, dinsdag 8 oktober 2019
Ik word wakker van geroezemoes op de gang. Dan het geluid van trolliewieltjes die voorbij komen richting lift. Er vertrekken weer mensen. Ik wil me nog even omdraaien, maar omdat het al zo licht is raadpleeg ik mijn IPhone.
Her klokje zegt acht uur, geen paniek dus pak ik mijn IPadje om eerst de krant te lezen. Dat is zo gepiept, weinig Roosendaals nieuws, en wat er in de wereld gebeurt zie ik al op de tv. Dan even mijn bankzaken controleren of er geen gekke dingen op staan.

De douche verfrist het lijfje, aankleden en even twijfel of ik een colbert aan zal doen. Mogelijk nog wat frisjes in de ochtend. Volgens mijn IPhone is het buiten al 19 graden en de dag moet nog beginnen. Dus gewoon met de korte mouwen naar buiten. Ik zit op de vijfde etage, kleine lift maar hij doet het wel. Naast de lobby is een wat sobere ontbijtruimte. Er zit niemand. Ik lever mijn föhn in en na een “buenos dia’s” gewenst door de hotelportier sta ik op straat.

Op zoek naar koffie en toast. Nu zit het probleem niet in wat er open is maar uit welk etablissement te kiezen. Het stikt van bars en koffietenten. Ik ga zitten waar plaats is op het terras van een bakker annex koffieshop.
Een lieve dienster brengt snel mijn bestelling en mijn glaske water.
Het is heerlijk weer, de zon schijnt en het is druk op alle terrassen. Veelal Spanjaarden maar ook de nodige toeristen die al zijn neergestreken.

En paar tafeltjes verderop twee Nederlandse dames die met een pittig Rotterdams accent wat harder praten. Ongewild vang ik wat op overgang en daarmee verband houdende perikelen.Tijd om op te stappen en mijn dagplanning te vervolgen. Dus op naar de VVV om wat extra Valencia info.

Ik ben niet de enige die wat luchtiger gekleed is. Ook veel Spaanse dames hebben iets aan wat niet veel om het lijf heeft. Dus ben ik vaak wat afgeleid. Lieske zei altijd “kijken mag”. Wel oppassen dat ik met mijn aan staar beginnende oogjes toch wat afstand bewaar. Ik ben er na 73 jaar nog steeds niet uit of ik nu een billen of borstenman ben. Mogelijk ligt dat aan mijn moeder die me destijds borstvoeding onthouden heeft of zit ik nog in een ontkennende fase.

Ongewild wordt ik door de dames op het verkeerde pad gebracht, loop verkeerd en kan in eerste instantie de VVV niet vinden. Google Maps biedt uitkomst wat betekent dat ik om moet draaien en een dikke tien minuten terug mag wandelen. De VVV is ondergebracht in her gemeentehuis.
Er staat nogal wat volk buiten, geen wachtrij, maar je kunt het mooie gemeentehuis van binnen bezichtigen. De toegang is gratis en dat laat ik me niet afpakken. De bewaking is streng, dus tassen open en door een beveiligingspoort. Geen piepje te horen en ik mag door.

Mooi oud gebouw, nog stammende uit de tijd dat Valencia nog zelfstandig was.
De meeste groepen bezoekers beperken zich tot de prachtige oude balzaal. Maar als je wat oplettend bent kun je ook de oude vergaderruimte bezichtigen.
In de balzaal echter staat een erewacht waarbij voor mij onduidelijk is wat ze nu eigenlijk bewaken. Marmeren trappen af en naar buiten waar de temperatuur is opgelopen naar 26 graden.

Een paar meter verderop zit de VVV. Groot bord wat ik daarstraks gewoon gemist heb. Ook hier druk, dus nummerke trekken en op je beurt wachten.
Ik krijg een plattegrond, een boekje over bezienswaardigheden en wat info over de feesten deze week in Valencia. Men viert het feit dat in het jaar 1238 de christenen de stad overnamen na vijf eeuwen Moorse overheersing.
Dus folklore, optochten, muziek en vuurwerk de komende dagen. Advies is om donderdag om 17.00 uur naar de optocht te gaan kijken. Dat zal ik zeker doen.

Ik snuffel nog in wat folders of er nog wat klassieks te beluisteren of te zien valt.
Maar ik vind niks. Een Spaans vrouwke zoekt ook in het rekje en heeft dezelfde conclusie. Jammer no classic music zeg ik. Ze geeft me een foldertje van de
San Nicolaskerk. Prachtig verklaart ze, men noemt het hier de Sixtijnse kapel van Valencia. Je moet dit gaan zien. Ik beloof dat ik het zal doen.
Maar eerst een terras om wat te drinken. Een plat waterke met citroenschijf en een ijsblokje. Lekker fris en goed voor de dorst.

Ik had vandaag het zeeaquarium willen bezoeken, maar dat zal voor een andere keer zijn. Te ver weg en het is al laat. Dus dan naar de San Nicolas. Ik loop door een buurt waar ik al meer geweest ben, voorbij de markthal een pracht klooster en een kasteel. Hier veel toerisme, vorige keer was ik hier in het voorjaar en toen toch een stuk rustiger.
De entree van de San Nicolas is wat moeilijk te vinden. Je moet door een steegje naar een zij ingang. Ik krijg bejaarden korting en een headset met bijbehorende electronisch rondleiding. Het is inderdaad een prachtige gerestaureerde kerk met prachtige schilderingen op het plafond. Veel goud en mooie ornamenten. Al met al ben ik daar toch wel een uurtje zoet.

Ik sukkel weer naar buiten, drink een pintje in een cafeeke en dwaal wat rond. Veel pleintjes en mooie gebouwen die ik nog niet gezien heb. Uiteraard met de nodige toeristisch drukte. Ik wil ook wel wat eten, maar alle terrassen zitten bommekevol. In een steegje ook wat restaurantjes en daar is een tafeltje vrij. Zo te horen veelal Spaanse klanten.
Ik wordt snel voorzien van een verse pint en kies uit het menu. Een salade mix met inktvisringen en wat patates bravas. Dan een bordje paella die in grote pannen wordt bereid. Veel mensen kiezen dit zie ik wel. Op zich niet verkeerd maar er had wat meer vis in mogen zitten vind ik. Als dessert wat vers fruit, afrekenen en dan weer verder. De klok wijst half vijf. Mijn ambitiebal is mede door het rode wijntje bij het eten geheel leeg. Dus tijd voor mijn siesta.
Ik leg in het hotel meteen weer beslag op een föhn en geef me dan over aan Klaas Vaak.

Muziek en gezang maakt dat ik wakker wordt. Ik slaap aan de achterkant van het hotel, dus komt de muziek van elders. Maar één manier om er achter te komen. Douchen, aankleden en de straat op. Een menigte mensen stroomt naar de Plaza Ajuntamento. Ik loop mee en drink in een barreke een snelle pint.

Dan weer met de drukte mee. Op het plein speelt een orkestje opzwepende muziek en dames en heren in klederdracht dansen op een podium. Het is de voorbode van de opening van het feest. Honderden mensen in klederdracht komen hier samen. Dan een kleine optocht en vervolgens dansen ze allemaal op de muziek. Prachtige kleding en dansers die geheel opgaan in de muziek. Om half elf is het afgelopen en verspreiden de mensen zich weer.

Velen gaan nog de stad in om wat te eten. Ik volg graag hun voorbeeld. Het duurt even voordat ik een vrij tafeltje vind. Net echt hongerig, maar een tapatje kan er altijd wel bij. Ik kies voor gestoomde mosselen en vervolgens een schaaltje pittige worstjes. Beetje brood en wijn erbij en ik ben weer stil
Afsluiten met een cafe solo is voldoende. Ik twijfel nog aan een borreltje maar ik zal toch wel slapen verwacht ik.
Net als ik op bed val begint de afsluiting van de dag met een oorverdovend donderend vuurwerk. Hier had ik niet meer aan gedacht, dus staat er nu weer iets op de rol voor morgen .........

  • 09 Oktober 2019 - 08:46

    Annie:

    veel plezier groetjes Annie

  • 09 Oktober 2019 - 10:32

    Bianca Bogers:

    Hey Goedemorgen Louis,

    Ha ha wat een leuke verrassing dat jij nu ook ff het zonnetje bent gaan opzoeken,groot gelijk,brrr hier is het maar somber weer .Henry en ik zijn gisteravond teruggekomen van Madrid en omstreken whoooo wat hebben wij genoten.heel erg bedankt voor de mooie en leuke plekjes met uitgebreide info die jij ons hebt me gegeven.Super lekker was het broodje met inktvisringen , bij Plaza Major op jouw advies 1 broodje samen gedeeld, was een goede tip .
    Wij genieten nu nog mooi mee van de Spaanse sfeer in jouw leuke reisverslagen ,


    WARME GROET Bianca en Henry

  • 09 Oktober 2019 - 13:34

    Gerrie :

    Hoi Louis,
    Je verslagen (2x) zijn weer leuk verwoord waardoor ik weer wordt meegezogen in jouw vakantie ervaringen. Hou dat vol, maar denk af en toe ook aan een foto-tje, dat maakt het vaak allemaal wat sprekender.
    Fijne rondreis verder. Gr Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 361629

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: