Valencia tweede dag - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Valencia tweede dag - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Valencia tweede dag

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

09 Oktober 2019 | Spanje, Valencia

Valencia,
Woensdag, 9 oktober 2019
Het gekef van een hondje doet me ontwaken. Ik denk even dat ik thuis ben omdat buren wat verder in straat ook zo’n beestje hebben die bij het minste geringste geluid aanslaat. Nu ik toch wakker ben eerst maar het krantje en dan uitgebreid onder de douche. Om half tien sta ik buiten en dan op weg naar mijn koffieshop. Twee minuten later heerlijk op het terras ontbijten in een nog fris ochtendzonneke. Op het tafeltje staan zakjes bruine suiker en ik reserveer een stukje toast om dat ook weer eens te proeven.

Aan het tafeltje naast mij een Duits echtpaar. De dame praat en hij zit op de IPhone te kijken. Zijn inbreng staat op de automatisch piloot. Zonder op te kijken zegt hij om de paar minuten “ ja ja” of “ bitte”.

Ik laat me het ontbijtje smaken en maak in mijn hoofd de planning voor vandaag. Ik wil eerst even een paar uur naar het zeeaquarium en de rest van de dag in Valencia blijven ivm de feesten. Afrekenen en even langs de VVV om te vragen welke bus ik moet pakken. De VVV man adviseert me om een andere dag naar het aquarium te gaan. Ivm de vrije dag zal het ontzettend druk zijn.

Ik pas mijn planning aan en loop naar de kathedraal om een kaarsje op te steken. Er is ontzettend veel politie op de been, zowel de gewone agenten als oproerpolitie. Op het plein voor het gemeentehuis veel luidruchtig volk getooid in de kleuren van Valencia en die ook grote vlaggen dragen. De sfeer is nog redelijk ontspannen maar dat zou zo maar om kunnen slaan.

In de kathedraal wordt net politiek Valencia door de geestelijkheid ontvangen. Een aantal bisschoppen met mijter en zeker een vijftiental priesters er bij. Ze hebben volgens mij de halve katholieke provincie er bij gehaald. De kerk zit bomvol, prachtig koor en veel schoon volk. De duurdere damesmode zaken hebben weer aardige omzetten gedraaid zo te zien.

Later lopen de politieke figuren in optocht door de straat na een bloemenhulde bij een standbeeld. Sommigen worden door het publiek langs de kant met gejuich en applaus begroet. Maar er zijn er ook die letterlijk uitgefloten, zelfs uitgescholden worden. Ze worden nog net níet met eieren bekogeld. Ik begrijp nu de aanwezigheid van zoveel politie.

Tijd dus om wat te gaan drinken, want politiek is niet mijn ding. In de smalle straatjes barretjes en tapas. Ik doe er een paar aan maar wil eigenlijk ook wel even zitten. Op een pleintje worden op een terras net wat stoelen bijgezet waar ik er eentje van verover. Wijntje en olijfje en mensen kijken.
Om vijf uur begint een nieuwe optocht die gaat over de verdrijving van de Moren. Ik wil tegen die tijd wel gegeten hebben, dus op zoek naar een plekje. Restaurants volop maar alles bomvol.

Dan zie ik een echtpaar afrekenen. Ik sta er meteen bij en scoor een plaatsje. Leuk restaurant en aardige kaart. Ik heb honger en ga voor gefrituurde sardientjes vooraf en een entrecote met blauwe kaassaus als hoofdgerecht. Glas Rioja er bij en ik feest weer. Espressotje achterop en mooi op tijd klaar om naar de optocht te gaan.

Er staat al veel volk langs de kant. Maar ook nu heb ik weer mazzel en sta vooraan. Om zes uur komt de eerste groep voorbij en daarna nog tientallen. Het gaat door tot half negen. Stoer volk, Prachtige geborduurde gewaden, orkesten met opzwepende muziek bij praktisch elke groep en alles als thema dat men de Moren overwonnen heeft. Het valt me op dat ook veel vrouwen in de optocht meelopen. Ook in gewaden die strijders uitbeelden. Ik zal Marivi eens vragen hoe dat zit. Elke beschrijving van de kleding die ik zou geven doet te kort. Maar ik denk dat je YouTube wel het nodige kunt vinden.

Ik ga nog een afsluitende pint drinken in de buurt van het hotel. Dan naar mijn kamertje en alvast inpakken. Morgen is het houdoe Valencia en hop naar Murcia. Ik heb in Valencia weer een paar aangename dagen beleefd. Nog lang niet alles gezien hier. Dus deze stad blijft nog even op mijn lijstje staan.

Tot morgen vanuit een andere locatie....

  • 10 Oktober 2019 - 10:25

    Cor Sperber:

    Hoi Louis, ik lees dat je het weer heel erg naar je zin hebt en met volle teugen geniet van de Spaanse folklore. Ook het eten gaat er weer vanzelf in en smaakt weer voortreffelijk. Jammer dat ze bepaalde gerechten niet hier serveren anders konden we eens mee genieten.
    Maar goed , wij hebben weer andere charmes zoals stamppot en mosselen.
    Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt van het reizen en zijlen van jouw belevenissen, we kijken er denk alle dagen naar uit en probeer dit maar vol te houden.
    Het weer hier in Nederland is niet al te best, kan goed merken dat de herfst is begonnen.
    Enfin Louis, ik wens je nog heel veel plezier en een fijne tijd in het zonnige Spanje en zie jouw berichten weer gaarne tegemoet.
    Oh ja, van mijn operaties merk ik niets meer en alles werkt weer zoals het zou moeten zijn, alleen vindt iedereen dat ik te veel ben afgevallen. (Nou kon er wel wat vanaf, dus ik zit daar niet mee))
    Nog een nieuwtje, Petra en Dim zijn vorige week dan toch in het huwelijk getreden (geregistreerd partnerschap heet dit) en geven op 27 okt.a.s. een klein feestje, leuk he.
    Nogmaals, geniet er van en we zien of horen mekaar. Cor.

  • 10 Oktober 2019 - 18:51

    Gerrie:

    Hi Louis,
    Weer een leuk verslag en ik zie nu de foto's erbij staan. Misschien heb ik er gisteren overheen gekeken, maar vind het toch fijn dat je dit doet. Het maakt je beschrijving nog beter, omdat we nu ook een beetje zien wat jij aanschouwt. Zie wel vooral foto's van dames. Die zullen daar ook wel actiever zijn bij de historische gebeurtenissen ten opzichte van de mannen, of .................................
    jij hebt alleen van hen foto's genomen ???
    Kijk al weer uit naar het volgende vlugschrift.

  • 10 Oktober 2019 - 20:44

    Fennygroffen:

    Hallo Louis je bent aan het genieten veel plezier verder groeten van ons Fenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 364193

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: