Murcia derde dag.... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Murcia derde dag.... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Murcia derde dag....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

13 Oktober 2019 | Spanje, Murcia

Murcia, zondag 13 oktober 2019
Uitgerust wakker, opfrissen en naar het ontbijt. Er zitten al wat mensen. Ik snijd eerst wat stokbrood en leg die in de grill.
Dan reserveer ik een plekje door mijn info mapje en pilleke alvast op een tafel te leggen. Sapje, zwarte koffie en ondertussen is mijn brood geroosterd. Beetje verse tomatenprut er op en wat zout gestrooid. ik pak maar mijn normaal rantsoen. Het extra beetje ontbijt gisteren is niet goed bevallen.

Ik sta om 10 uur buiten, heerlijk rustig op straat. Mijn plan is om een stuk langs de rivier te wandelen. Mogelijk is daar een beetje wind want het is nu al warm. Ik blijf boven aan de kadewand lopen. Beneden recht naast de rivieroever is ook een pad, maar daar lopen en fietsen veel trimmers. Ook hondenbezitters volop maar weinigen ruimen het hoopje van Bello op. De stad ontwaakt al weer.

Beetje verderop wordt het plantsoen wat breder en is een curiosa marktje bezig. Volop ouwe rommel bij elkaar. Maar ook hier mensen die rondstruinen en in de spullen rommelen om net dat ontbrekende te vinden wat ze missen.
Veel wat mensen hun levenslang bewaard of gespaard hebben vanwege de grote waarde kun je hier voor een habbekrats kopen. Ik heb zelf zooi zat, dus koop niks meer bij.

Doel is eerst het Salzillo museum. Ik ben daar al eens geweest. Maar vind het prachtig wat er getoond wordt. Grote beeldengroepen gemaakt in de 17e eeuw door kunstenaar Salzillo worden één keer per jaar op goede vrijdag in processie rondgedragen. De beelden staan door het jaar opgesteld in een prachtig kerkje. In de diverse beeldengroepen wordt lijdensweg en kruisiging van Jezus uitgebeeld. Ook staat er een gigantisch grote Italiaanse beeldengroep die het kerstverhaal van Bethlehem verteld. Rond de kerststal honderden beeldjes van veelal beroepen. Prachtig om te zien.

Maar voor ik daar ben kom ik nog voorbij het kerkje gewijd aan Petrus. Toch maar even binnen om te kijken, rusten en een kerske op te steken. Had ik het gisteren over wat je aan geld kwijt kunt zijn bij bedelaars. Ook voor de kerkjes hier gaat dat eigenlijk wel op. Voordeel is dat je voor twee kwartjes ook even kunt rusten. Het café is duurder..........maar voor mijn evenwicht gevoel maakt wel of geen alcohol niks uit.

Het museumke, entree €. 4,00 voor een “ouwe van daoge” zoals ik ligt buiten het centrum. Je loopt ook een stuk door een volkswijk. Hier heel wat armoediger dan in ouwe binnenstad. Het is ook best een eind lopen. Het museum ligt In de buurt van Het busstation vanwaar ik morgen naar Granda vertrek. Dus dat wordt weer een taxi want dat hele stuk trek ik niet te voet met mijn trollieke. Eenmaal in het museum, mooi, lekker koel en maar enkele bezoekers. Mooi is ook dat men elke keer verrast is als ik meld uit Nederland te komen. M Al met al ben ik daar bijna anderhalf uur zoet. Eenmaal buiten valt de warmte van 28 graden wat hard op het bolleke.

Ik maak nog een rondje door het in de buurt gelegen stadsmuseum, gratis, aardig maar niet spectaculair. Er achter ligt een park. Mogelijk is het in het groen wat koeler. Haha daar een uitspanning met terras. Zitten en een fleske water besteld. Even rust en rondkijken. Het terras blijkt onderdeel te zijn van het stierenvechters museum, “ Museo club Taurino”. Ik ben geen torero fan maar ga na het leegtutteren van mijn waterke toch even (gratis) binnen kijken.
Zo te zien een rijke club, alles mooi onderhouden. Veel kostuums, foto’s en posters van beroemde Toreros uit Murcia uit lang vervlogen tijd. Maar ook aandenkens aan hen die heel jong bij een gevecht gestorven zijn.

Genoeg gezien en terug het centrum in. Langzaam aan in Spaans tempo en snel gaat het bij mij ook niet meer. Net twee uur, dus alles weer gesloten op de horeca na. Zij moeten weer een paar uur zaken doen. Het is minder druk dan gisteren, maar stiekem zit er toch weer veel volk. Ik besluit geen lunchke te doen maar hier en daar een tapatje te eten dan mag ik vanavond wat extras. Zo kom ik langzaamaan in de buurt van mijn hotel. Ik wil weer reserveren bij bet restaurant van gisteren maar heb pech. Zondagavond gesloten.
Dus straks op zoek naar wat anders.

Beetje siesta gedaan en daarna mijn kleding gecontroleerd en alvast wat ingepakt.
Dan weer opfrissen en op jacht naar wat eetbaars.....
Beetje rond het hotel gekeken want mijn zin om weer downtown te gaan is over.
Achter op het plein zit ook restaurant La Parranda. Het lijkt wat chique. Op het terras is nog plaats en ik kan gaan zitten.

De ober is een aardige vent. Spreekt goed Engels en geeft uitleg waar nodig. Zaak is dat Spanjaarden gewend zijn om sharing schotels te bestellen. Zeker als voorgerecht. Ik moet dus altijd oppassen en daar rekening mee houden. Anders krijg je teveel van iets. En het is zonde om veel te laten staan.
Ik ga dus als entree voor een paar tapas. Gamba in een groentejasje en een paar stukken octopus in een sausje. Allebei erg lekker. Als hoofdgerecht heb ik vis, tarbot in een knoflookbereiding. Overheerlijk. De tarbot is aan één zijde gefileerd en aan de andere kant zit de dikke huid er nog aan. De huid is nog niet helemaal gaar, maar die eet je toch niet op. maar het visvlees is om te zuigen.

Op mijn vraag of ik Rioja of wijn uit Murcia moet drinken is de ober helder. De Rioja is beter signor. Ik peuzel alles op en neem nog een custard toetje de la Casa achterop. Zoet naar goed.
Espressotje en de rekening gevraagd. Ook nu valt deze reuze mee, ik kan dus met een gerust hart gaan slapen........
Morgen gaan we verderop......

• 14 Oktober 2019 - 09:28

Peter En Ria Van Zitteren:

Hè Louis
    Heerlijk dat het lekker warm is onder daad goed voor de botjes
    Je verslag van je reis is weer leuk om te lezen en zo ben je er met een beetje fantasie er ook bij ( volgens Peter is de mijne groot ) geniet er nog lekker van denk aan je zelf we zien je nog wel
    Lieve groetjes Ria en Peter.