Even op mijn tandvlees........ - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Even op mijn tandvlees........ - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Even op mijn tandvlees........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

21 September 2015 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Lunes, 21 september, 1e busdag.
Dag volgers, vandaag een "off day" gehad. Het ging redelijk goed tot gisteren na het diner. Nadat ik mijn dagelijkse siësta had mogen genieten, naar de rivier in Najera waar een aantal leuke terrassen zijn. Ik had me voorgenomen me te laten verwennen in een goed restaurant wat om half negen open zou gaan. Maar eerst natuurlijk ergens een pintje gedronken.
Loop daarna nog even rond en zie een paar vrije tafels, waarvan in de middag werd gezegd dat alles gereserveerd zou zijn.
Vraagje en het blijkt dat een gezelschap het af heeft laten weten.
Dus zitten en menu voor de neus, niet verkeerd en ik kies voor en soort aardappelsoepke met stukjes verse worst en daarbij pepers geserveerd om het wat pittig te maken. Specialiteit van Rioja zegt men. Wel lekker en voedzaam. Dan schelvis in knoflook, ik hoef vanavond toch niemand meer te kussen dus why not.
Glaasje Rioja er bij en het is fiesta. Ik ruil mijn bestelde kaastaart als toetje in voor verse perziken, want het is en voedzaam potje.
Afrekenen, en nog even een koffieke ergens aan de toog.
Het is aardig donker en slecht verlicht, ik loop op mijn sandalen om mijn pootje te sparen, maar daarmee wel minder stabiel, ik mis een stoeprandje en daar ligtie weer, brilleke ook weg.
Een paar mannen rapen me op en de ene ziet ook mijn bril liggen. Gelukkig nog heel. De mannen vragen of het gaat en na mijn bevestiging gaan ze verder. In mijn hotel even wat beter gekeken. Blauwe plek op de hand en knie geschramd, broekske geschaafd, maar nog heel aan de knie, met een beetje tuf derover en je ziet er niks meer van. Anders ook geen probleem, want vorige week wilde ik hem nog weggooien. Wekkertje zetten en naar bed.

Ik schrik wakker en het is ruim zeven uur. Overal dwars doorheen geslapen. Ik ga rechtop zitten en alles doet zeer. Pijn in mijn nek en ook mijn rugje laat zich gelden. Natte spons gevoel. Ik denk ook dat de inspanning van gisteren, vier uur bijna ononderbroken lopen en het vallen nu zijn weerslag krijgt. Misschien beter om toch maar een rustdag in te plannen. Dus naar de balie, extra nacht niet mogelijk, alles vol.
Boeltje ingepakt en naar buiten. Eerst maar ontbijtje en dan veder zien. Ik loop nog even naar het hotel waar ik vorige keer heb gelogeerd, maar ook daar "vollen bak".
Even een barretje in om een koffieke en overleg met Lieske wat nu ??, want ik ben het even kwijt, stoppen of verder. Weet eigenlijk het antwoord al, terug gaan is geen optie. Dus toch verder, maar even niet te voet. Dus dan maar een smokkelstukje met de bus naar het volgende dorp, waar wel al een kamer gereserveerd staat. Ik heb mazzel met de bustijd en samen met een Duits meisje, drie francaises en een Engelse laden we de rugzakken in de lijnbus. Ruim twintig minuten later halen we er ze weer uit. We nemen afscheid en ik zoek mijn hotel, Corrreggidor. Gelukkig kamer klaar. Ik vraag nog voor een extra nacht, maar sorry, morgen vol. Dan naar boven uitpakken, en met een paar aspirines toch maar de boel de boel laten.
Ik slaap een gat in de middag en dan toch hoe verder. Besluit even rustig aan te doen. Ik laat in een dorp 14 km verderop een kamer reserveren en doe zelf voor het volgende traject een bedje vastleggen. Alles beter dan nu al de pijp aan Maarten geven, maar het moet natuurlijk wel verantwoord blijven.
Ik ben nog even het dorp ingelopen, maar op een ruziënd Chinees ?? echtpaar en wat ander gespuis na niet veel vermeldenswaardigs meer gezien. Net mijn smakelijk dagrantsoen mogen genieten in het hotel. Dus ik zoek nu mijn bedje op.
Hasta manana, met hopelijk weer een meer positief verhaal.

• 21 September 2015 - 20:22

Michel:

ja louis dat komt er van als je te veel drinkt maar dat gaat met slapen over dus kop op en weer verder ha ha gr michel

• 21 September 2015 - 20:52

Herman Roels:

Nou Louis, dat is niet zo mooi.
    Ja een ongelukje ligtin een klein hoekje, en zeker met een glaasje(s) Rioja, moet je oppassen. Gelukkig waren er wat vriendelijke mannen die je hebben geholpen.
    Hopelijk valt het allemaal mee, en gaat er de moed niet uit. Hooguit even een extra dagje pauzeren misschien.
    Trouwens wat je gegeten hebt is heel waarschijnlijk, patatas a la riojana, typisch van die streek. Laten wij het nou ook gegeten hebben vandaag, gemaakt door Marivi. Gekookte aardappelen, in het gekookte water, en stukjes chorizo, dat een rood kleurtje geeft aan het geheel. Best lekker.
    Nou voor straks alvast welterusten, en sterkte voor morgen, hopelijk Buen Camino.
    Groetjes Herman

• 21 September 2015 - 21:58

Marjolijn Hellemons:

Vervelend dat het even tegenzit he, hopelijk gaat het na een nacht goed slapen weer wat beter, idd even rustig aan doen, dan kun je weer met goede moed verder....sterkte....hopelijk blijf je er toch van genieten
    groetjes Marjolijn Hellemons

• 21 September 2015 - 22:20

Annie:

Hoi Louis,

Een keer met de bus en dan lekker een dagje rustig aandoen is niet verkeerd hoor.
    Zeker gezien wat je al aan kilometers gemaakt hebt.
    Kop op en morgen weer met frisse zin weer verder.

Groetjes Annie

• 21 September 2015 - 23:31

Peter En Elly :

Hoi Louis, dat is wel pech hebben , hoop dat de schade meevalt ,en morgen wat uit gerust bent , zodat je weer een goede start hebt ! Gr. Van ons

• 21 September 2015 - 23:39

Jeanne En Gé Nollen:

Hallo Louis,
    Wat krijgen we nou? Volhouden hé. Begrijpelijk dat het allemaal even niet meezit. Een extra rustdag kan géén kwaad. Als je een nachtje geslapen dan gaat het allemaal weer. Een dag meer of minder maak toch niks uit? Je hebt alle tijd.
    Succes morgen en heel veel sterkte.
    Hartelijke groeten van Jeanne en Gé

• 22 September 2015 - 11:16

Gerrie M:

Hi Louis,

Ja aaaaaaaaaaaaa............, soms zit het mee en soms (even) niet!
    Pak maar lekker wat rust en ben voorzichtig met de hoeveelheid alcohol, die maken je toch wat onoplettender (lijkt mij uit eigen ervaring).
    Je zal wel de beste afweging maken wat je moet doen, maar forceer het niet.
    Ik lees wel hoe het verder gaat.
    Groetjes

• 22 September 2015 - 13:03

Cor :

Hoi Louis, dat was even een tegenvaller, maar de moed niet laten zakken. Lieske kijkt toe en zorgt dat je niet meerdere ongemakken zult tegenkomen.
    Ik weet wat het is , want ik ben 2 weken geleden met mijn nieuwe fiets onderuit gegaan en daarbij enkele ribben gekneusd wat nogal pijnlijk was. Maar nu gaat het alweer.
    A.S. donderdag wacht mij een zware dag want dan ga ik Marco met zijn gezin naar Schiphol brengen en vertrekken zij naar Bonaire. Ik vind het nog steeds niet leuk en heb mijzelf beloofd met Kerstmis die kant op te gaan om te overzien in wat voor toestanden zij zich hebben gestort.
    Louis ik wens je voor de komende dagen veel plezier en gezondheid en ik bedank je voor voor die geweldige en uitvoerige reisverslagen. Houdoe, Cor