Het venijn in de staart............... - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Het venijn in de staart............... - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Het venijn in de staart...............

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

10 Oktober 2015 | Spanje, Rabanal del Camino

Sabados, 10 oktober, 27e wandeldag.
We zijn weer wakker, mijn eerste gedachte is natuurlijk bij mijn zus Ine, die vandaag 80 jr wordt. Maar 6 uur in de ochtend om te bellen is wat vroeg. Dus a la tarde. Vanavond.
Om 7 uur doet mijn creditcardje watie moet doen en ik stap naar buiten. De baliedame van het hotel wil nog wel koffie maken, maar de keuken is nog dicht. Dank u, maar ik wil ook wat eten.
Even verderop en barretje open, dus toast, koffie en zumo.
De Engelsen van een paar dagen geleden komen ook weer binnen en hebben ondertussen toast leren eten en bestellen natuurlijk.

Dan oppad, we lopen in marsorde Astorga uit. Een lange stoet van pelgrims, lampjes als een kerstsnoer achter elkaar. Als zuinige Nederlander lift ik met de rest mee. Je kunt niet verkeerd lopen. De eerste 12 km is het 1 lang oad, af en toe onderbroken door een dorpje of de provinciale weg oversteken.
Raar is dat ik soms helemaal niks herken, maar in het eerste dorpje weer wel weet wat er was. Al zijn de bars en slaapgelegenheden ook hier toegenomen. Iedereen wil wel een graantje meepikken van de drukte.

Als ik dorp twee nader staan er al diverse mensen te flyeren met aanbiedingen voor. Koffie etc. Eigenlijk niet leuk meer.
Ik kies voor de bar waar ik eerder geweest ben wat verderop in het dorpje. Café solo, boccadillo con queso, want ik voelde dat het ontbijt er wat doorheen zakte. Dus aanvullen due tank. Aan de bar een man die wat moeilijk bestelt. Komt bij mij aan tafel zitten en blijkt een Duitser aus Koln.
Spreekt goed Nederlands en heeft een handel in schilderijen en daarmee veel,contacten in Nederland.
Aardige vent, zeer bereisd. Hij wilde een paar dagen wat anders, Naar Spanje gevlogen, maar met de trein ging het mis, moest overstappen, verkeerde trein en reed terug waar hij vandaan gekomen was. Maar hij kan er nog om lachen.

Ik nok af, de zon komt er goed doorheen, en wel zo dat het jekkie wel uit kan. Terwijl ik bezig ben, komt een echtpaar voorbij en ik vraag of ze een Jack moeten kopen. Ze gaan er serieus op in, maar als ik zeg dat het van Mick Jagger is geweest snappen ze de gag.
Het loopt als een jee, binnen de kortste keren heb ik driekwart van de route afgelegd. Na het dorp El Ganso, wordt het ruwer. Smalle paden, keien en doorgegroeide wortels. Het tempo gat er uit. Net als ik wil stoppen voor en slok water, staat er een autootje met van alles. Ik koop flesje water en hakketak wat met die kleine zelfstandige. Ze vragen geen geld voor iets, maar je mag een donativo doen, zeg maar eigen bijdrage. Ik zal aan Herman eens vragen hoe dat precies werkt, mogelijk vergunning of belastingtechnisch.
Het gaat betrekken, net als er nog een rot stuk komt met klimmen en dalen door eens al pad. Mijn Duitse vriend komt me voorbij stuiven. Hij zegt wel meer gewend te zijn, maar voor mij is het pittig genoeg. Dan vallen de eerste druppels en bij wat overhangende bomen verzamelen zich mensen die in het plastic gaan, ik doe maar mee. Minimaal, want eigenlijk ben ik bijna op mijn eindbestemming voor vandaag. Nog even wat vals plat overwinnen en om 13.00 uur stap ik mijn logeerlocatie Meson El Refugio in Rabanal del Camino binnen. Mooi op tijd, want dan gaan boven de sluizen open.
Mijn kamertje is op de bovenverdieping naast de kerk en net onder de toren, wat wil je nog meer. Ik denk dat ik zelfs de wekker niet hoef te zetten.
Een anderhalf uur van alles en nog wat en dan aan de pint. Beneden full of Americans. Zij hebben geen history, maar wel hun eigen story.
Beetje aan de toog gehangen, wijntje en stukkie tortilla.
Even terug naar de kamer en Ine gebeld. Felicitaties, Lang zal ze leven en nog vele jaren.
Dan even het dorpje in. Het miezert nog wat, maar No problem. Ik kijk even of er een mis is, het loopt tegen zevenen. Duw tegen een donkere kerkdeur en er zit beweging in. Dus naar binnen. Er zitten wat mensen, aardig kerkje, in een bank bij het altaar een man in een bruine pij.
Ik steek een paar kaarsjes op en ga zitten. Het loopt aardig vol. Er komen nog drie paters bij. Men vraagt een paar vrijwilligers om en stukje gebed te lezen. Een Duitse en Amerikaanse dame melden zich. Er is echter geen mis, maar gezongen Vespers.
De paters zingen allemaal in het Latijn en omdat er boekjes zijn in diverse talen is eea redelijk te volgen.
Het duurt ongeveer een half uur en dan volgt een uitnodiging om 21.30 uur terug te komen. Want dan is er ook een pelgrimszegen.
Mooi om ook een keer op die manier zoiets mee te maken. Al met al waren er toch wel een 100 man in het kleine kerkje, en had ik de mazzel op een zitplaats omdat ik vroeg was.
Je kunt wel zien dat hier in het dorpje veel geld binnenkomt van de pelgrims. De meeste huizen zijn in perfecte oude staat teruggebracht, ook de kerkjes tot in de puntjes afgewerkt en de paters allemaal in nieuwe pijen.

Ik ga retour mijn slaapadres om een stukje te eten. Krijg mijn tafeltje toegewezen en een menukaart in 6 talen, zelfs in het Nederlands. Andere gasten over het algemeen Amerikaans, Frans en 1 Nederlander. Vissoepke, twijfel aan calamares, maar zie bij iemand anders dat die er toch niet zo goed uitzien. Dus stoofpotje van Rabe, oftewel stierenstaart. Achterop een vloeibare Spaanse kaas. Nog nooit gegeten, maar smakelijk en je krijgt er honing bij. Koffieke en vroeg naar bed. Ik laat de zegen maar even aan me voorbijgaan. Ik doe het gordijn van het grote dakraam niet dicht, maar de lucht is bewolkt, geen ster te zien. Dan maar naar mijn ster gekeken die op de foto op mijn nachtkastje staat.








  • 11 Oktober 2015 - 14:35

    Erman Roels:

    Hoi Louis,

    Je verslagen weer met genot gelezen.
    Ik weet niet oj je het hebt gelezen, maar in juni ongeveer, is er een Amerikaanse caminoloopster (van aziatische afkomst) verdwenen, in de streek waar jij niu bent. Enkele maanden nadien is haar lichaam gevonden, vermoord. Maar wees niet ongerust, ongeveer een maand geleden is ook de dader opgepakt. Amerikaanse ambassadeur, Spaanse minister van buitenlandse zaken, alles kwam opdagen.
    Wat het betalingsysteem onderweg naar Santiago betrefd, voor de pelgrims net als jij, zou ik je ook niet kunnen uitleggen. Dat ze de voluntad (de wil, oftewel fooi) vragen, en geen prijs, neem aan dat ze dan geen vergunning nodig hebben, want het is zonder winstbejag. Maar belasting zouden ze wel moeten betalen, want als jij geld ontvangt, bij een erfenis of loterij enz., moet je wel degelijk bellasting betalen. Of deze mensen het ook doen, durf ik te betwijfelen.
    Nou goede trip verder, hou je taai, het grootste deel zit er op.

    Groetjes Herman

  • 11 Oktober 2015 - 14:35

    Erman Roels:

    Hoi Louis,

    Je verslagen weer met genot gelezen.
    Ik weet niet oj je het hebt gelezen, maar in juni ongeveer, is er een Amerikaanse caminoloopster (van aziatische afkomst) verdwenen, in de streek waar jij niu bent. Enkele maanden nadien is haar lichaam gevonden, vermoord. Maar wees niet ongerust, ongeveer een maand geleden is ook de dader opgepakt. Amerikaanse ambassadeur, Spaanse minister van buitenlandse zaken, alles kwam opdagen.
    Wat het betalingsysteem onderweg naar Santiago betrefd, voor de pelgrims net als jij, zou ik je ook niet kunnen uitleggen. Dat ze de voluntad (de wil, oftewel fooi) vragen, en geen prijs, neem aan dat ze dan geen vergunning nodig hebben, want het is zonder winstbejag. Maar belasting zouden ze wel moeten betalen, want als jij geld ontvangt, bij een erfenis of loterij enz., moet je wel degelijk bellasting betalen. Of deze mensen het ook doen, durf ik te betwijfelen.
    Nou goede trip verder, hou je taai, het grootste deel zit er op.

    Groetjes Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 365997

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: