Toledo, sol y un poco nervio.... - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Toledo, sol y un poco nervio.... - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Toledo, sol y un poco nervio....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

08 Mei 2017 | Spanje, Toledo

Toledo, maandag 8 mei 2017
Op tijd wakker, maar even blijven liggen. Resultaat dat ik om negen uur wakker schrok. Geen man overboord, maar eer ik in mijn huidige tempo aangekleed ben zijn we en uurtje verder. Mede omdat ik even met de douche worstelde. Het Hostal is in een oud pand, maar de kamers zijn modern en redelijk ruim voor het geld je dat betaald. In de badkamer een grote en een kleine douchekop. Zaak is om eea zo af te stellen dat de kleine buiten werking blijft anders is heel de badkamer nat. Maar ik ben er uit en het werkt nu perfect.
Men serveert ook en ontbijt als je wil, maar ik zie niemand zitten dus ik zoek een barreke verder op. Koffie en tostades voor €. 1,90 dus ze hebben weer een klant bij voor drie dagen.

Dan richting VVV want ik heb gelezen dat je een goedkope combiticket kunt kopen voor een aantal bezienswaardigheden.
Dit spreekt de Hollander in mij wel aan natuurlijk. De VVV dame zegt dat zij die tickets niet verkopen maar geeft aan dat je bij het eerste adres in die reeks de ticket aan kunt schaffen.
Ze vraagt hoe lang dat ik blijf en waar vervolgens naar toe.
Woensdag ga ik verderop naar Cuenca vertel ik. Vertel ook dat ik geen ticket heb, maar wel een controlenummer van de aankoop via internet. Ze verwijst me naar de bibliotheek wat verderop, daar kunnen ze je ticket wel even uitprinten zegt ze.

Ze zet me even op het verkeerde been, dus naar de bieb. Maar daar snappen ze er helemaal niks van. Kortom ik bel zelf nog even naar de busmaatschappij die me bevestigen dat de buschauffeur aan de hand van het nummer weet dat ik betaald heb. Probleem wat eigenlijk geen probleem was opgelost. Maar wel anderhalf uur verder en nat van het zweet, want de temperatuur wijst 29 graden aan even terug naar het hotel, ander hemd aan en ook jackie maar achter gelaten op de kamer.

Ik worstel me door de hordes toeristen door naar mijn eerste te bezoeken High light de Kathedraal. Ik heb een Nederlandse beschrijving uitgeprint en dat is maar goed ook. Je loopt anders verloren. Ik ben er toch wel ruim twee uur mee zoet. Ik verwijs maar weer naar Google, want je krijgt dit niet in een paar woorden uitgelegd. Ik heb een paar foto's gemaakt maar eigenlijk zeggen die niks.

Keeltje droog dus cafeeke in en even smeren. Ik zie dat het ondertussen vier uur geworden is. Dan toch maar gaan eten, want gisteravond heb ik laat getafeld en dat is me niet goed bevallen. Ik loop weer haar de Hostal omdat zij ook een goed bekend staand restaurant met streekspecialiteiten hebben.
Diverse menu's v/a €. 7,50 maar ik ga voor het echte werk.

Neem een salade mixta vooraf om niet te zwaar te beginnen en als hoofdgerecht cochoniello asado. Ik weet dat het geroosterd vlees is maar niet wat. Het blijkt een geroosterd achterpootje van een biggetje te zijn. Vergelijkbaar bij ons met een mini hammetje, maar dan met het pootje er nog aan. Smakelijk potje hoor. Ik zal het fotoke nog wel uploaden. Maar ik denk wel thuis want het uploaden is via het internet hier bijna onbegonnen werk zo traag.

Ik neem nog een puddinkske en sloeber mijn wijn leeg. Ik heb smakelijk gegeten, maar het ging eigenlijk wel heel snel. Men is hier echt berekend op grote groepen en dan ga je als individu onder in de massa. Het is buiten warm en druk en eigenlijk te laat om nog iets te gaan bekijken, dus siesta.

Tegen achten weer opgefrist naar buiten. Ik heb mijn documentatie en plattegrond meegenomen. Neem een plekje in op een terras en maak een genummerd routje klaar voor morgen.
Ik kan dan direct na het ontbijt aan de gang. In de joodse wijk liggen veel bezienswaardigheden dicht bij elkaar. Dus daar wordt gestart. Volgens de weerman hier is het morgen ook weer tegen de dertig graden. Ik zie wel hoe ver ik kom en anders kan ik woensdagochtend nog wat pakken, want mijn bus gaat pas om drie uur. En anders altijd de mogelijkheid om terug te keren.

Ik loop nog wat rond te dwalen door de smalle straatjes langs de buitenrand van Toledo. Nu het wat later is zijn de dagjesmensen naar huis en lopen de locals hun rondje. Toledo is een mooie oude stad. Goed onderhouden en als de avond valt ook feeëriek verlicht. Smalle steegjes waar je s'avonds geen kip tegenkomt, maar wel kuitenbijters met veel stijgen en dalen.
Ik sta plots weer bij mijn Hostal, vind het eigenlijk wel goed voor vandaag. Ik drink nog een pintje in de hotelbar en zoek mijn bedje op. Morgen weer een nieuwe dag .
De rust.

• 10 Mei 2017 - 16:38

Janvanloon En Ine:

het pootje ziet er goed uit en ook datgene om het weg te spoelen