Laatste dagje Murcia........ - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Laatste dagje Murcia........ - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Laatste dagje Murcia........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

20 Mei 2017 | Spanje, Murcia

Murcia, zaterdag 20 mei 2017.
Vandaag weer laatste dagje Murcia. Vanochtend wat aangeteut bij het ontbijt. Laatste nieuws in Roosendaal bekeken en blog bijgewerkt.

Dan naar buiten met globaal planneke wat te doen. Vlak in de buurt is langs de rivier een oude watermolen waar vroeger meel gemalen werd. Mogelijk als Nederlander/waterlander interessant om te bekijken. Klein wandelingetje langs de rivier, brug over en ik ben er. Aardige man die meteen de knop omzet zodat al mini molen opstellingen gaan werken en geeft me Engelse info.
De rest wijst zichzelf uit zegt de man. Aardig om te zien, geen spektakel maar je steekt er altijd wat van op. Met name dat hier een opstelling met acht malerijen door water werd aangedreven.

In de wijk achter het hotel, waar ik nog niet geweest ben zijn opgravingen van de oude stadswallen uit de tijd dat de Islam het hier voor het zeggen had. De locatie is vernoemd naar Eulalia. De oude nog in stand zijnde delen van deze wallen worden door een modern bouwsel overkapt. dus beschermd. Binnen zitten twee dames. Eentje geeft me in het Engels een korte introductie en dan mag ik zelf verder kijken. Ook aardig, mede door een digitale instructiefilm hoe deze muren destijds zijn gebouwd en later na overname door katholieken nog steviger zijn gemaakt.

Onder een oude kerk in de buurt moeten nog meer delen te zien zijn echter dat gebouw is gesloten. Er moet nog ergens een circusthester zijn, ik ga die kant uit, maar ik strand op een terras. Pintje en wat olijven waar ik later de hoofdprijs voor betaal gezien de zeer toeristische locatie blijkt bij het afrekenen.

Lichtelijk chagrijnig maar dan gezien het tijdstip toch maar op zoek naar een restaurantje. Ik dwaal door wat smalle straatjes en kom er legio tegen. Ik hoor meestal Spaans, dus binnenstappen en gokken. Tafeltje, si...., menu ziet er aardig uit. Er zijn twee diensters die bijna wel tweelingzusjes lijken. Ik bestel een wijntje en krijg de mededeling dat de biefstuk op is. Ze hebben nog wel diverse vis of vleesbereidingen maar wel van het varkentje.
Ik ben niet zo een varkensvlees liefhebber, maar ik heb gisteren ook al vis op.

Aspergesalade vooraf en geroosterd varkensvlees met in rum geflambeerde ananas, in een mosterd/honing sausje. Met wat gebakken aardappeltjes. Ik heb thuis wel eens minder gegeten. Tenminste zolang ik het tegenwoordig zelf klaar moet maken.
Er komt en zwerver langs die vraagt om een aalmoes.
Niemand geeft hem wat, hij is wat boos en roept volgens mij,
ik "heb alleen onze lieve heer nog" en beent dan weg.

Zwervers zijn er genoeg hier. Over het algemeen niet lastig. Vlak bij het hotel is een opvang en gaarkeuken. En tegen zevenen s'avonds groeit de rij daar altijd gestaag. Er tegenover is een politiepost dus eea wordt wel in de gaten gehouden. De politie die zo te merken een grote werkgever is heeft geen kantine denk ik. Want ik zie de manschappen nogal eens aan de koffie in de barrekes in de buurt.

Flanneke en koffie en richting hotel. Het is nu wat drukker op straat, vooral jong volk want die kunnen beter tegen de warmte.
Even pitten en dan alvast kast leeghalen en spullen gereed leggen. Er is vanavond en mis voor Lieske, maar ik ben iets te laat in de kathedraal. Loop door naar de vandaag gratis toegankelijke tentoonstelling. Even later klinkt een signaal dat de volgende mis begint, ja zo gaat dat in Spanje. Dus ik kan, en velen met mij alsnog aanschuiven.

Er is vanavond op veel plekken weer gratis muziek en bij de Cathedraal twee keer een lichtshow. Die wil ik zeker zien. Luister en kijk eerst naar een Marokkaanse band met dansers, dan een snel drankje en in de rij voor een zitplaats. Er staan snel geteld duizend stoelen, maar de wachtrij is al aardig lang.

Tegen tienen gaan de hekken open en ik heb een mooi plaatsje. Het loopt snel vol, en ook nu weer veel mensen die gauw wat te eten gaan kopen voor heel de familie. Ook rondom mij, ik zie eigenlijk alleen maar die vleespateitjes. Dus de bakker heeft er ook weer een goede aan.
Her spektakel begint en de toren wordt eerst uitgelicht en zal het verhaal van de Cathedraal vertellen. Een beetje zoals de peperbus in Bergen op Zoom met Carnaval.

Het is en mooie lichtshow, waarin alle facetten van de bouw en ook het beeldhouwwerk van de Cathedraal uitgebreid verteld worden door de "toren". Dit afgewisseld met mooie toepasselijke muziek. Het duurt drie kwartier, mooie show maar mogelijk ook wat te lang met de uitleg dus moeilijk om op een gegeven moment de aandacht vast te houden. Afgelopen, applaus en dan gedrang van duizenden komende en gaande mensen.

ik verlaat het plein door een steegje, doe nog even een barreke aan voor een wijntje en hapje en dan richting hotel.
Ik heb veel van en in Murcia gezien. Zeker een relaxte stad waar ruim voldoende te beleven valt. En nogmaals door rond te struinen ontdek je het meeste, leuke plekken en gezellige restaurantjes waar de locals komen.

Morgen naar Alicante, ben benieuwd ?.
De Rust.

• 21 Mei 2017 - 09:15

Janvanloon En Ine:

zo zie je maar weer dat je niet altijd een strak schema nodig hebt
    nog een goede reis naar alicante

• 21 Mei 2017 - 10:28

Annie:

Hoi Louis,

Veel plezier in Alicante. Zal wel lukken.

gr Annie

• 23 Mei 2017 - 21:26

Elly En Peter :

Hoi,Lois mooie verslagen geniet van je verblijf en van je terrasjes Gr. Peter /Elly