Laatste dagje Murcia........ - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Laatste dagje Murcia........ - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Laatste dagje Murcia........

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

20 Mei 2017 | Spanje, Murcia

Murcia, zaterdag 20 mei 2017.
Vandaag weer laatste dagje Murcia. Vanochtend wat aangeteut bij het ontbijt. Laatste nieuws in Roosendaal bekeken en blog bijgewerkt.

Dan naar buiten met globaal planneke wat te doen. Vlak in de buurt is langs de rivier een oude watermolen waar vroeger meel gemalen werd. Mogelijk als Nederlander/waterlander interessant om te bekijken. Klein wandelingetje langs de rivier, brug over en ik ben er. Aardige man die meteen de knop omzet zodat al mini molen opstellingen gaan werken en geeft me Engelse info.
De rest wijst zichzelf uit zegt de man. Aardig om te zien, geen spektakel maar je steekt er altijd wat van op. Met name dat hier een opstelling met acht malerijen door water werd aangedreven.

In de wijk achter het hotel, waar ik nog niet geweest ben zijn opgravingen van de oude stadswallen uit de tijd dat de Islam het hier voor het zeggen had. De locatie is vernoemd naar Eulalia. De oude nog in stand zijnde delen van deze wallen worden door een modern bouwsel overkapt. dus beschermd. Binnen zitten twee dames. Eentje geeft me in het Engels een korte introductie en dan mag ik zelf verder kijken. Ook aardig, mede door een digitale instructiefilm hoe deze muren destijds zijn gebouwd en later na overname door katholieken nog steviger zijn gemaakt.

Onder een oude kerk in de buurt moeten nog meer delen te zien zijn echter dat gebouw is gesloten. Er moet nog ergens een circusthester zijn, ik ga die kant uit, maar ik strand op een terras. Pintje en wat olijven waar ik later de hoofdprijs voor betaal gezien de zeer toeristische locatie blijkt bij het afrekenen.

Lichtelijk chagrijnig maar dan gezien het tijdstip toch maar op zoek naar een restaurantje. Ik dwaal door wat smalle straatjes en kom er legio tegen. Ik hoor meestal Spaans, dus binnenstappen en gokken. Tafeltje, si...., menu ziet er aardig uit. Er zijn twee diensters die bijna wel tweelingzusjes lijken. Ik bestel een wijntje en krijg de mededeling dat de biefstuk op is. Ze hebben nog wel diverse vis of vleesbereidingen maar wel van het varkentje.
Ik ben niet zo een varkensvlees liefhebber, maar ik heb gisteren ook al vis op.

Aspergesalade vooraf en geroosterd varkensvlees met in rum geflambeerde ananas, in een mosterd/honing sausje. Met wat gebakken aardappeltjes. Ik heb thuis wel eens minder gegeten. Tenminste zolang ik het tegenwoordig zelf klaar moet maken.
Er komt en zwerver langs die vraagt om een aalmoes.
Niemand geeft hem wat, hij is wat boos en roept volgens mij,
ik "heb alleen onze lieve heer nog" en beent dan weg.

Zwervers zijn er genoeg hier. Over het algemeen niet lastig. Vlak bij het hotel is een opvang en gaarkeuken. En tegen zevenen s'avonds groeit de rij daar altijd gestaag. Er tegenover is een politiepost dus eea wordt wel in de gaten gehouden. De politie die zo te merken een grote werkgever is heeft geen kantine denk ik. Want ik zie de manschappen nogal eens aan de koffie in de barrekes in de buurt.

Flanneke en koffie en richting hotel. Het is nu wat drukker op straat, vooral jong volk want die kunnen beter tegen de warmte.
Even pitten en dan alvast kast leeghalen en spullen gereed leggen. Er is vanavond en mis voor Lieske, maar ik ben iets te laat in de kathedraal. Loop door naar de vandaag gratis toegankelijke tentoonstelling. Even later klinkt een signaal dat de volgende mis begint, ja zo gaat dat in Spanje. Dus ik kan, en velen met mij alsnog aanschuiven.

Er is vanavond op veel plekken weer gratis muziek en bij de Cathedraal twee keer een lichtshow. Die wil ik zeker zien. Luister en kijk eerst naar een Marokkaanse band met dansers, dan een snel drankje en in de rij voor een zitplaats. Er staan snel geteld duizend stoelen, maar de wachtrij is al aardig lang.

Tegen tienen gaan de hekken open en ik heb een mooi plaatsje. Het loopt snel vol, en ook nu weer veel mensen die gauw wat te eten gaan kopen voor heel de familie. Ook rondom mij, ik zie eigenlijk alleen maar die vleespateitjes. Dus de bakker heeft er ook weer een goede aan.
Her spektakel begint en de toren wordt eerst uitgelicht en zal het verhaal van de Cathedraal vertellen. Een beetje zoals de peperbus in Bergen op Zoom met Carnaval.

Het is en mooie lichtshow, waarin alle facetten van de bouw en ook het beeldhouwwerk van de Cathedraal uitgebreid verteld worden door de "toren". Dit afgewisseld met mooie toepasselijke muziek. Het duurt drie kwartier, mooie show maar mogelijk ook wat te lang met de uitleg dus moeilijk om op een gegeven moment de aandacht vast te houden. Afgelopen, applaus en dan gedrang van duizenden komende en gaande mensen.

ik verlaat het plein door een steegje, doe nog even een barreke aan voor een wijntje en hapje en dan richting hotel.
Ik heb veel van en in Murcia gezien. Zeker een relaxte stad waar ruim voldoende te beleven valt. En nogmaals door rond te struinen ontdek je het meeste, leuke plekken en gezellige restaurantjes waar de locals komen.

Morgen naar Alicante, ben benieuwd ?.
De Rust.







  • 21 Mei 2017 - 09:15

    Janvanloon En Ine:

    zo zie je maar weer dat je niet altijd een strak schema nodig hebt
    nog een goede reis naar alicante

  • 21 Mei 2017 - 10:28

    Annie:

    Hoi Louis,

    Veel plezier in Alicante. Zal wel lukken.

    gr Annie

  • 23 Mei 2017 - 21:26

    Elly En Peter :

    Hoi,Lois mooie verslagen geniet van je verblijf en van je terrasjes Gr. Peter /Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 361806

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: