1e dag van Roosendaal naar Porto.... - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu 1e dag van Roosendaal naar Porto.... - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu

1e dag van Roosendaal naar Porto....

Blijf op de hoogte en volg Louis

23 September 2021 | Portugal, Porto

1e dag van Roosendaal naar Porto,

Donderdag 23 september 2021

Hotel Moov Porto Centro

Ik ben weer op weg naar Santiago de Compostela. Deze keer wandelen vanuit Porto. Een wens die ik al langer had, maar door de Covid perikelen in de diepvries terecht kwam. Nu echter sinds enige tijd de reiswereld weer wat open ging de draad weer opgepakt. In eerste instantie de hele tocht zelf weer willen regelen. Echter met al met mijn planning ervaring liep ik toch tegen situaties aan dat sommige afstanden te lang werden zonder een adequate slaapgelegenheid. Natuurlijk buiten de pelgrimsopvang adressen, maar ik lig niet graag op slaapzalen met feestende jeugd of ouderen die onprettige lichaamsgeuren of ongewenste geluiden afscheiden. 

Ik had vorig jaar al eens contact gehad met Pelgrimroutes.nl dus aan hen gevraagd om een nieuwe offerte maken. Hierbij worden hotels, routes en bagagetransport geregeld. We werden het snel eens.........dus tot zover.

Buurman Piet brengt me op tijd naar de statie. Hij weet dan zeker dat ik weg ben. Het is druk in de trein met veel jong studerend volk. Ik pak de eerste de beste vrije stoel omdat ik wat extra bagage bij heb. De NS heeft vandaag een goeie dag want zelfs met een overstap in Leiden met twee minuten tussentijd verloopt alles perfect. Eenmaal op Schiphol moet ik even wennen aan de drukte. Ook aan de steeds verder gaande automatisering. Ondanks dat ik thuis al heb ingecheckt met ik toch nog het nodige scanwerk verrichten om van mijn trollie af te komen. De juffrouw die er ter assistentie nog bij staat gaat er van uit dat iedereen perfect Engelstalig is in woord en geschrift. Het zal tijdelijk zijn want binnenkort zal er wel een robot staan.

Dan door de douane, ik heb tijd zat dus snel aan de eerste “te” dure pint. Mensen kijken en ondertussen knabbelen aan een meegenomen boterkoek (zonde om weg te gooien) van bakker vd Bemd. Er komt een melding dat de vlucht vertraagd is dus nog maar en pintje en een beetje puzzelen.

Uiteindelijk toch naar de gate waar het al redelijk druk is. Ik verover een stoeltje en maar weer wachten. Jeugdige medevliegers lopen direct door en gaan bij de balie op de grond zitten, zodat er niemand meer door kan. Het is maar tijdelijk want als de balie open gaat moeten ze weg. 

Ik heb deze keer wat decadent een “priority” ticket gekocht mede door mijn bagage. Ik moet bekennen dat ik daar nu wel blij mee ben.

Het vliegtuig zit bomvol. Geen huilende baby’s en met wat slapen en waken landen we om 21.00 uur plaatselijke tijd in Porto. 

Trollie van de band halen en naar buiten. Deze keer geen metro wat goedkoop is maar een taxi. Ook vanwege de bagage. Ik vraag de chauffeur wat een ritje naar het centrum kost en hij zegt taximeter, dus dat zit wel goed er komen een paar euri bij voor de bagage maar ik weet dat het hier zo werkt.

Ik knoop in mijn beste Frans /Spaans en minimale Portugees een praatje aan met de stuurman. Ervaring leert dat dit wel eens positief werkt op de ritprijs. Maar nu met de taximeter werkt dat natuurlijk niet. Maar ik vind het zelf leuk om te doen en men waardeert het ook heb ik de indruk.

Als toegift denk ik rijdt de taximan door de rosse buurt van Porto. Hij heeft hier en daar wat opmerkingen die ik niet begrijp maar wel de strekking er van. Vanwege de censuur had ik ze toch niet in dit verhaal kunnen opnemen verwacht ik.

Stop bij het hotel, een fooike en ciao. Ik ben gelukkig bekend in de hotel administratie, alles is betaald behalve de toeristen belasting. Hier ook de eerste covid controle. De man in de lobby is zeer gedienstig en geeft al wat tips voor food en drinks. Dan naar mijn hotelkamer op de vijfde verdieping. Ik dacht dat ik kamer 504 had maar het was 509 dus heb ik enige tijd aan de verkeerde deur staan te morrelen. Je wordt tegenwoordig voor minder opgepakt. 

Het is een aardige basic schone kamer. Het hotel ziet er ook niet oud uit. Alles modern achter en prachtige authentieke oude gevel. Snel wat uitpakken en dan naar buiten voor de eerste Portugese pint met een hapje. Het is te laat om nog uitgebreid te eten. Al denken veel Portugezen daar anders over. Ik zal snel gewend zijn verwacht ik. Ik sukkel wat later naar mijn kamer en mijn bedje.... de luiken vallen snel dicht...


Verstuurd vanaf mijn iPad


  • 25 September 2021 - 18:36

    Louis:


    Hoi allemaal. Er is een probleem met de mailing als ik een nieuw verslag gemaakt heb. Dus je moet zelf via www.louisoppad.waarbenjij.nu het reisverslag opzoeken. En eventueel reageren. Ik heb het probleem gemeld bij de webhost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 367209

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: