2e Rustdag in Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e Rustdag in Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e Rustdag in Santiago de Compostela

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

16 Oktober 2021 | Spanje, Santiago de Compostella

Rustdag 2 in Santiago de Compostela
Zaterdag 16 oktober 2021
Hostal San Clemente

Op tijd uit bed. Douchen en alvast de trollie grotendeels inpakken. Ik ga tegen half tien ontbijten. Beetje ouwebetten met de jonge receptioniste en het kamermeisje. Gisteren al een fooike achter gelaten op de kamer. Maar dat heeft ze niet meegenomen. Mogelijk om discussie te voorkomen.
Terug, rest van bagage inpakken, trollie dichtritsen en te voet naar mijn volgende locatie. Het motregent dus is het kloteweer vandaag.
Om kwart voor elf meld ik me bij hotel twee. Een half uur te vroeg want de kamer is nog niet klaar. Dus koffieke elders en dan is het zo gepiept. Prachtige ruime kamer op de begane grond. Uitpakken en opnieuw beginnen.
Op mijn vraag,appt Herman dat ze de hele week geen verplichtingen hebben. Mogelijk alleen wat technische ondersteuning geven in de zaak van zijn zoon. Die nu in Zaragoza op de kermis staat. Dus ik ben welkom.

Kaartje naar Zaragoza regelen bij Renfe. Van de drie treinen op maandag zitten er twee vol. Dus verplicht om de laatste optie te pakken. Elf uur treinen, maar het zij zo. Ook MON bus heeft geen betere mogelijkheden.
Ik probeer digitaal te boeken, maar krijg geen betaalwijze voor creditcard of Pay Pall geselecteerd. Of de site is zo traag. Dus met de taxi naar de statie, omdat het staat te plenzen. Daar ouderwets via het loket binnen twee minuutjes het kaartje in mijn bezit. Hier werkt mijn creditcard wel. Taxi terug en via Booking.com weer een hotel in Zaragoza geregeld. Het Zenit Don Yo.
Goed hotel, ben daar meer geweest en mooi gelegen bij centrum en bushaltes.
Ik vind het gek dat ik van Coreos nog geen track & tracé melding op de mail van mijn verzonden pakket heb gezien. Dan zelf maar zoeken via hun website. Toets het lange nummer in maar geen bingo. Ik heb zelf gezien dat het meisje gisteren de barcode heeft gescand. Coreos is vlakbij en het is net even droog. Dus hoppa, kan ik meteen iets drinken en een verlate lunch.
Verkeerde nummer ingetoetst signor, lacht het meisje. Zij controleert nog even en alles klopt. Ik vraag maar niet waarom ik geen mailtje gekregen heb. Kan het nu zelf volgen.
Boven staat de sluis weer open. Iedereen loopt in plastic, behalve ik want ik heb mijn regenjaske natuurlijk naar huis gestuurd. Alle eettenten bomvol, want het is nu vreet weer. Mensen willen toch van hun geld af. Met wat geluk een vrij tafeltje ergens binnen gevonden. Naast mij een tafel met een twaalftal lawaaierige scholieren. Gelukkig net aan het afrekenen. Onder hen een meisje in een rolstoel. Zij wordt met stoel en al door een paar zogenaamd stoer gebekte knapen opgepakt en over de twee hoge treden van de uitgang getild.
Mooi om te zien. Ondertussen gesprek van Peter gemist zie ik.
Ik heb al wel mijn lunchke besteld. Kommeke slaai en een halve ration pulpo. Niet te veel want vanavond moet ik weer om wat lekkers.
Dan retour hotel voor siesta.

Ik bel eerst Peter en we praten ruim bij over alles wat er tegenwoordig met toerisme mogelijk is. Even rust en later opfrissen om naar de pelgrimsmis te gaan in de kathedraal. De avond pelgrimsmis is om half acht. Ik weet dat het altijd vol zit. En nu zeker omdat met de covid ook het aantal zitplaatsen minder zal zijn. Vanavond geen spektakel met het groot wierookvat want dat gebeurt alleen in de mis van twaalf uur en dat heb ik al een paar keer meegemaakt.
Nu drie kwartier te vroeg maar er zit al veel volk. Een lege stoel lonkt en die wordt de mijne. Je mag alleen zittend de mis bijwonen. Ik app, vriend en koster Gé over het aantal bezoekers en collecte hier. Om kwart over zeven komt een nonneke de zaak vast opwarmen met gezang. Dit is een vast patroon. Eerder werd er een klein liedje ingestudeerd voor samenzang, maar dat mag nu niet. Dus doet ze het maar alleen. Klinkt ook wel mooi hoor. Er worden een paar vrijwilligers gevraagd voor de lezingen. En die staan er zo. De mis begint en de pastoor heet alle pelgrims welkom. Noemt hierbij zowat alle landen van de wereld en veel Spaanse steden bij naam.
Zijn preek later is niet te lang en gaat over het pelgrimeren. Wel allemaal in het Spaans natuurlijk. Maar het merendeel van de aanwezigen is dat ook.
Na de mis zwaaien de grote deuren niet open maar worden we door de souvenirshop naar buiten geleid.......................hoezo kassa.
Veel volk op straat en terrassen ondanks het mindere weer. Ik loop meteen door naar het restaurant waar ik wil eten. Tip van de vorige hoteldame.

Het restaurant San Clemente is van de betere soort en gespecialiseerd in vis en schelpen. Gelukkig zijn er ook halve porties te krijgen dus focus me daar op. Een aardige dienster voorziet me snel van bier en alvast wat knabbelwerk.
Ik kies voor mijn geliefde almechas en daarna chipirones en een glaske Rioja. Niet te zwaar, maar door het eerdere knabbelwerk kan ik het niet allemaal op.
Dus even laten zakken en ondertussen alles gadeslaan.
De baas en een gerant staan bij de voordeur. Toeristen krijgen een vriendelijke glimlach en vaste gasten worden met schouderklopjes en kussen verwelkomt. Die mannen weten hoe het werkt hoor.....
Mijn dienster komt informeren voor een dessertje, ik heb ondertussen flensjes met likeur zien staan. Dus die besteld want er moet ook wat te verbranden zijn. Wel gevraagd om nog even te wachten met serveren. No problem signor, neem uw tijd. Ze wordt naar achter geroepen om in de zaal bij een gezelschap te helpen. Wat later net als ik denk hoe het nu zal gaan met mijn nagerecht komt de baas vragen of ik daar al aan toe ben.
Aandacht voor je klantjes...........Top horeca.........., dus naar toe gaan als je hier ooit komt. Ik krijg mijn flensjes en een kloek glas likeur. Nog een koffieke om af te sluiten. De rekening valt alles mee. Natuurlijk is de horeca btw in Spanje maar tien procent. Maar dan nog.
De likeur doet zijn werk, gelukkig is mijn hotel maar honderd meter verderop. Morgen nog wat sightseeing en afscheid nemen van SdC. Maar eerst effe plat.

Vandaag weer diverse reacties ook op mijn blogje, zelfs in het Spaans.

Leutig en “U blijft wellekome”:

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 17 Oktober 2021 - 10:01

Rian Van Leest :

Leuk en gezellig verslag.

• 17 Oktober 2021 - 10:05

Chiel En Josefien :

Goeiemorgen Louis, voor een vrije dag heb je t behoorlijk druk gehad...
    Fijn weerzien met vriend Herman, dat zal ook weer wel even geleden zijn..
    Eerst maar een goeie reis gewenst, dat op zich is al weer een hele onderneming. Maar voor avontuurlijke Louis, komt dat vast goed.
    Fijne tijd in Zaragoza

• 17 Oktober 2021 - 10:05

Peter Van Zitteren :

Louis, knap wat je weer gelopen en geschreven hebt dikke pluim voor je .
    Als je terug bent zullen we eens snel afspreken.

• 17 Oktober 2021 - 12:02

Jos Hack:

Volgens mij zitte gij gin minuut stil. Mooie verhalen Louis.

• 17 Oktober 2021 - 17:21

Jeanne En Gé Nollen:

Hallo Louis,
    Missie geslaagd! Geweldig knap. Je mag trots zijn dat je deze trip weer hebt volbracht.
    Mooie verslagen gelezen en prachtige foto's bekeken en bedankt voor het doorsturen van de gegevens. Het is daar drukker in de kerk dan bij ons. Maar dat is te verwachten. Ik hoop dat we in onze kerk ooit ook zo'n apparaat krijgen voor collectes maar dat gaat ten koste van onze trouwe collectanten !! Een pin apparaat bij binnenkomst zou ook kunnen:
    Eerst pinnen en dan naar binnen!!!
    Geniet nog maar van je rustdag (en de drukte daar) en succes met de voorzetting van je reis.
    Groeten van ons.
    Jeanne en Gé