2e dag in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu 2e dag in Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu

2e dag in Porto

Blijf op de hoogte en volg Louis

24 September 2021 | Portugal, Porto

Vrijdag 24 september.

Vrije dag in Porto

Hotel Moov Porto Centro

Ik heb aan één stuk als een blok geslapen wanneer ik om zeven uur wakker wordt. Dat gebeurt niet vaak en betekent ik redelijk moe was.

De douche verricht weer een wondertje, daarna wat bullekes uit de trollie.

In de lift staan al drie mensen, ik groet met “bom dia” ze vragen waar ik vandaan kom, ah Hollanda, de dame in het gezelschap zegt dat ze een beetje Nederlands spreekt. Omdat ze nogal eens in Den Haag komt voor zaken heeft ze ooit een taalcursus gevolgd. 

Eenmaal beneden een korte rij bij de ontbijtzaal. Ivm Covid mogen er maar een beperkt aantal mensen tegelijk binnen. Daarom moest je tevoren een richttijd opgeven. En dat werkt wel merk ik. Het ontbijt is in buffetvorm. Het aanwezige personeel wijst mensen op de mondkapjes en je krijgt een plastic handschoen zodat de tangen waarmee je je portie eten oppakt allemaal clean blijven.

Ik heb even een geschil met de koffiemachine omdat mijn “americano” wel erg slap is. Dus een andere methode van drie keer op espresso drukken geeft een volle kom en lekker sterk resultaat. Het ontbijt is niet echt luxe maar geeft voldoende variatie om de dag te beginnen.

Vandaag heb ik het stik druk. Ik moet op jacht naar een houten stok. En nog een linnen riem kopen voor mijn wandelbroeken. In Roosendaal te laat aan gedacht. Ik zoek dus ook alvast uit waar een sportzaak zit.

In de lobby van het hotel hoor ik veel frans spreken. Ik merk dat ik hier zeker niet de enige “pelgrim” ben. Het krioelt van het wandelende volkje.

Ik wist al dat het druk was op de Camino Portugues en prijs me gelukkig dat ik me geen zorg hoef te maken over een slaapplek onderweg.

Dan naar buiten, het is heerlijk weer. Tegenover het hotel staat een prachtige kerk rijkelijk betegeld met Portugees blauw. We zullen dus maar beginnen met een kaarsje. Mijn zoektocht naar een houten wandelstok loopt op niks uit.

De souvenirshops verkopen allemaal nee, en ook een zaak die gewone stokken verkoopt weet niet waar ze te krijgen zijn. En zonder stok kan ik het wel hikken. Dus hop naar Decathlon om een paar aluminium stokken aan te schaffen. Een beetje tegen mijn natuur, maar nood breekt wet. Ik zoek een paar stevige exemplaren uit, koop een riem en twijfel even bij de regenponcho’s.

Ik heb een nieuw regenjack en bij lange regenbuien trek ik een vuilniszak over mijn rugzak. Maar een poncho is toch handiger. Lieske fluistert in mijn oor “doegut nou mar” en dat advies kan ik niet weigeren natuurlijk.

Retour hotel om mijn aanwinsten weg te zetten. Ik kom langs een prachtige oude horecazaak “Majistic Café”. Ik heb daar wel eens geluncht, maar kon me later niet meer voor de geest halen in welke plaats/land het ook weer was, Porto dus..... Ik neem me voor om daar zaterdag weer te gaan lunchen.

Niet echt goedkoop maar een echte aanrader. Zeer smakelijke gerechten in heel mooi kader. Op mijn kamer ontprijs ik mijn nieuwe spullen en zet ze klaar voor gebruik.

Ondertussen heeft de klok niet stil gestaan. Ik zoek het terras bij café Java op om te gaan lunchen. Het is er redelijk druk, maar ik heb snel een tafeltje.

De kaart staat vol heerlijkheden. Het is met de fotokes bij de gerechten niet moeilijk kiezen. En ik ga voor een klein zeebaarsje van de grill. Patatje en groen erbij en de kaakjes malen weer. Een iets verderop zittende en kettingrokende Franse dame kijkt naar mijn bordje en komt me vragen wat ik besteld heb.

Ik geniet van de zon en van het voorbij lopende volk. Het is niet massaal maar gezellig. Hier weinig Aziatisch toeristen op dit moment. Ook de antieke tram 22 komt regelmatig voorbij geboemeld. Nu niet afgeladen vol. Misschien iets om morgen mee naar het centrum af te zakken. En anders maar gewoon te voet de toerist uithangen. Afrekenen en dan toch maar even siesta.

Misschien niet direct een Portugese gewoonte, maar ook van de Spanjaarden valt veel goeds te leren.

Na de siesta mijn eerste verslag bijgewerkt en dus een frisse pint verdiend. Beetje rondlopen en een straatartieste bezingt in een Fado de ellende van haar leven. Veel mensen bezien op afstand het optreden dus het blikje voor een kleine bijdrage rammelt niet vaak.

Mijn hotel zit met een aantal collega hotels aan de rand van het centrum. In de buurt volgens mij geen echte toprestaurants. Maar voldoende zaken om smakelijk en voedzaam te eten. Ik kies voor restaurant “Brasa” buiten op het terras. Ook hier is een tafeltje voor één persoon geen enkel probleem.

Vriendelijke ober en aardige kaart. Ik kies een soepje, Caldo Verde, en daarna lamscoteletjes. De ober adviseert me om een half portie te nemen. Erg smakelijk en ruim voldoende. Een beetje vers fruit als “postre” past nog net. Dan een koffieke en afrekenen. Ondanks het halve fleske wijn en de hier pittige btw is de rekening een vriendenprijs. Ik loop nog een beetje rond om het eten te laten zakken en zoek dan mijn bedje op.

Morgen alvast mijn wandelspullen klaarmaken want zondag start de uitdaging.......

Verstuurd vanaf mijn iPad


  • 25 September 2021 - 18:49

    Ine En Jan:

    de eerste maaltijd is weer binnen geniet er van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 367136

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: