2e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 2e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

2e dag Vitoria Gasteiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

04 Mei 2024 | Spanje, Vitoria-Gasteiz

2e Dag

Vitoria Gasteiz.

4 mei 2024

Hotel Centro Vitoria

Vannacht redelijk goed geslapen. De hotelkamers zijn wat gehorig en dat geeft met zoveel jonge mensen toch wat extra geluid. Verder prima hotelletje, basic, maar het is schoon en prima gelegen in het centrum.

Ik sta pas tegen negenen op, stortbad en aankleden. Alles in Spaans tempo. Iets over tien ga ik het hotel uit.

De hotel entree is gelegen in een soort passage, dus ik zie pas dat het regent als ik daar uitga. Rap terug hotel en regenscherm opgehaald. De VVV zit op de Plaza d’ España. Ik ga daar eerst naar toe om info voordat ik ga ontbijten.

Even een passant raadplegen en ik ben zo op de gewenste locatie. De eerste groepen toeristen met gids ook al tegen gekomen.

De VVV man is een geschikte vent. Engelstalig en gedienstig. Op mijn vraag om een bepaald gidsje om in twee dagen veel te zien antwoord hij dat zijn uitleg en een gratis stadsplan het meeste afdekt. Dus volg ik graag zijn advies.

Dan afmars, ik stap het eerste en beste café in voor ontbijt. Mooie tent en ik twijfel of ze toast hebben gezien de overvloed aan zoetwaren in de vitrine.

Maar natuurlijk is er toast sigñor en de keuken wordt ingeschakeld.

Koffie etc. en ik bepaal mijn voorlopige dagprogramma. Lieve dienster en klein fooike dik verdiend. Goeie daad wordt meteen beloond. De regen is weg, nog waterig zonneke en temperatuur aangenaam.

Ik begin mijn eigen privé rondleiding met de wandeling door het Casco Viejo, het oude centrum. Eerst wat huiverig voor de vele trappen om daar te komen. Er zijn een aantal aardige dingen te zien. Veelal kerken en Palacios van rijke kooplieden. Ook een deel van de oude stadsmuur is nog intact. Het ziet er allemaal redelijk goed onderhouden uit. Mede omdat het onderdeel is van de gewone dagelijkse leefomgeving. Uiteindelijk beland ik in de Calle Chilleria, de oude straat met alle tapas barrekes van gisteravond.

Hier het Bibat, het gemeentelijk historisch museum. Volgens mij is het gesloten, want de horeca heeft de hoofdingang gebarricadeerd met een terras.

Dan tijd voor een glas en plas. Dus cafeetje in. Ik ben al weer een paar uur bezig. Gezien de ervaring van gisteren met het zoeken naar een restaurant heb ik besloten om ‘s middags te gaan dineren. Dan kan ik in de avond toe met een wijntje en een tapatje die in overvloed voorhanden zijn.

Ik wandel naar het tip adres, restaurant Chapoo, die ik van Herman gekregen heb. Mooi restaurant, maar eten en/of reserveren zit er niet in. Alles volzet op één tafel voor vier personen na… U begrijpt señor…. en daar kan ik inkomen.

Onderweg ben ik ook al wat andere zaken gepasseerd. Waarbij er eentje een bijzonder smakelijk menuutje had. Dus terug naar dat adres. Vollen bak natuurlijk.

Ikstap toch binnen en wurm me naar de bar. Mazzel zegt de ober op mijn vraag, er rekenen net twee mensen af. Niet de meest riante plaats, maar ik kan gaan zitten. Ik bestel het dagmenu en geniet van food en uitzicht op de wachtende mensen. Mogelijk is het drukker dan normaal, want zondag is de marathon van Vitoria Gasteiz. Wat ik natuurlijk nog niet wist bij mijn reis voorbereiding.Na het afreken richting hotel voor de siësta. Vanavond even langs een ander mooi restaurant dat ik gezien heb. Probeer daar alvast voor zondagmiddag te reserveren.

Beetje lange siësta, maar ik fris me op en ga tegen achten naar buiten. Geen regen, goeie temperatuur en de stad vol met mensen. Spanje ten voeten uit in mijn beleving. Hele families van grootouders tot pasgeborenen. Ze flaneren door de stad en de horeca doet goede zaken. Overal staantafels met families of vriendengroepen er om heen. Tafels vol met drank en eten.

Ik heb twee mooie restaurants op het oog om voor morgenmiddag te reserveren. Maar krijg bij beiden “nul” op het rekest. Ik pas mijn eisen wat aan en dan bingo, een plaatsje voor zondagmiddag. Er is alleen een keuzemenu in verband met de verwachte drukte. Ik ben al blij dat ik plek heb en laat het meteen vastleggen. En met het menu is niks mis mee.

Daarna wat rondstruinen, op de Plaza d’espagna staat een groot podium. Ik had daar toch minimaal muziek verwacht. Maar nada. Dan de smalle straatjes weer maar in. Pintje, tapa en mensen kijken. ik kom voorbij een tent waar ik muziek en zang hoor. Twee beveiligers voor de deur. €. 15,00 entree. Even afwachten…

Ik kan door het raam de artiest bewonderen. Snelle jongen, zo te horen van het levenslied, echter slechts een twintigtal vrouwelijke fans die voor het podium staan. Ik besluit om dit concert maar over te slaan.

Een beetje verderop een moderne bar, wat rustiger en met zowaar een zitplaats.

Toch nog even binnen voor een afzakkertje met een tapa.

Ik beantwoord wat appjes, glas leeg en afnokken, laat het nachtleven verder aan de jeugd en zoek mijn kamer op….tot morgen….

• 05 Mei 2024 - 07:42

Louis:

Hoi, er zijn wat problemen met de website om foto’s te uploaden. Dus mogelijk volgen er later meer.

• 06 Mei 2024 - 17:44

Josefien :

Wat grappig dat bij je diner foto's, je glas wijn steeds leger raakt.....hihi

Maar er zal vast nog wel, een nieuwe besteld worden...

Josefien