3e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 3e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

3e dag Vitoria Gasteiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

05 Mei 2024 | Spanje, Vitoria-Gasteiz

3e dag

Vitoria Gasteiz

5 mei 2024

Hotel Centro Gasteiz.

Ook nu weer een zeeeeeeer rustige nacht gehad. Buiten twee keer een sanitaire uitstap, wat zeker met mijn leeftijd te maken heeft, aan één stuk doorgeslapen.

Tussendoor nog wel getracht wat foto’s te uploaden, maar de foutmelding blijft.

Bedje uit en met dagelijkse routine het lijf onderhouden en bekleden voor de dag. De Spaanse KSMI, voorspelt wisselvallig weer. Met soms een bui regen en soms wat zon. Dus toch paraplu meenemen.

Vandaag weer de laatste dag voor mij in Vitoria-Gasteiz. Voorlopige planning is; ontbijten, iets meepikken van de marathon en naar de mis in de Kathedraal de Santa Maria.

Mogelijk tref ik ook nog ergens een spoor van paus Adrianus van Utrecht, de enige en eerste Nederlandse paus en die ooit in Vitoria (1522 ?.) verbleven heeft met de opdracht de Franse aanval op Spanje af te wenden/voorkomen.

Ik vind mijn ontbijtje in een oud café bij de Plaza d’Espagna. Met mij, in het café meerdere Spaanse leeftijdgenoten. Zoals tot nu toe hier meegemaakt, aan de bar bestellen, gaan zitten en wachten tot men roept dat het gewenste klaarstaat. Uitserveren is er niet (meer) bij. Maar voor €. 3,50 een goeie bak koffie, stuk aangeklede toast en een glas water zeker niet te duur.

Ik zie de stad ontwaken en geniet van het moment.

Naar buiten en volop tijd. Dan plots de sirene van een politieauto, gevolgd door een jeep en twee motoragenten. En daar weer achter zowaar twee marathonlopers. Op de kruising een verkeersregelaar die de atleten de juiste richting in dirigeert. Verder niks en nada van de marathon te zien. Als het al een groot evenement is dan zeker niet voor het oude centrum.

Ik wandel op mijn gemak richting kathedraal. De meeste straatjes daar naar toe ken ik ondertussen. De barretjes zijn nog dicht, wel massaal aanwezig zijn de schoonmaakploegen van de gemeente. Zij hanteren behendig de hogedrukreinigers om de vele sporen van nachtelijke wildplassers te verwijderen.

Ondanks dat de hotels dit weekend vol zitten is er weinig beweging op straat. Soms een groepje toeristen met gids, maar ik denk dan meer aan dagjesmensen die met de bus hier naar toe komen. Zodra ikeen open terraske zie effe zitten en een espresso besteld.Genieten van rust en lekker weer.

Tegen elf uur richting kathedraal. Men is hier bezig met een grootschalig renovatieproject. Zo te zien nog werk zat. Nu steekt plots die ijzige wind weer op. Dus snel de kerk in. De mis is in een zijkapel van de kathedraal. Ik steek een kaarsje op en zoek een plekje op een bank achterin. Een klein koor zingt al om iedereen in stemming te brengen. Als om half twaalf de mis begint is het stampvol. Ze hebben hier nog de luxe van twee pastoors op het altaar, drie acolieten en nog een Afrikaans gelegenheidskoor. Het is vandaag Moederdag in Spanje. Ik kan natuurlijk de preek van de pastoor maar deels volgen, maar begrijp wel dat alle moeders nogal wat veren in het achterwerk gestoken krijgen.Al met al een gevarieerd gebeuren. De mis duurt dan ook ruim vijf kwartier.

Weer buiten is de wind gaan liggen. Het is nu wat drukker op straat. Ik moet me om half twee melden bij het restaurant. Dus nog wel tijd voor een aperitiefje op de Plaza de la Virgin Blanca. Op een locatie met zo een naam zal het zeker geen zonde zijn een drankje te nuttigen. En anders ben ik gezien de drukte niet de enige zondaar. Ik vind een vrije stoel bij het raam in een barretje, want de terrassen zitten vol. Mensen kijken en veel moeders met bloemen of een cadeautje bij zich.

De gerant van het restaurant, bij mijn reservering gisteren drong er nogal op aan zeker op tijd te komen. En als gehoorzame Nederlander ben ik dat dan ook. Ik ben de eerste die binnen zit. ……. Ook het bedienend personeel heeft zeker geen haast.Ik bestel een pintje als aperitief, krijg de menukaart en alvast een stevig mandje krakend vers brood.

Na een klein kwartier stroomt de tent langzaam vol. Mijn bestelling wordt opgenomen en het feest kan beginnen. Het keuzemenu, met ik denk voor Spanjaarden heel simpele gerechten maar o zo heerlijk. Wat is er mis met ons dat we van onze horeca uitbaters niet meer variatie op de menukaart eisen.

Een dame aan een tafeltje verderop die het voorgerecht niet lekker vind, krijgt meteen iets anders, zonder discussie. Wij denken, ach ik eet het maar op. Het zal wel aan mij liggen.

Genieten, afrekenen en dan verderop. Ik ga koffie drinken op de Plaza d’Espagna. Er zal nu toch op het grote podium wel iets te doen zal zijn als afterparty na de marathon. Niks is minder waar. Terrassen vol met ouders en de kids die het podium als speeltuin hebben. Als het dan ook ineens pijpenstelen gaat regenen is het tijd voor mijn siësta.

Een aantal fikse donderslagen maken me wakker. De regen valt bij bakken uit de lucht. Mooi moment om alvast mijn trollie wat in te pakken. Het hoognodige voor morgen leg ik apart. Ik douche nog even voor ik de stad in ga voor een laatste drankje en hapje in Vitoria-Gasteiz. De temperatuur is geweldig maar om het kwartier wel een stortbui. Er is toch nog wel volk op straat. De restaurants en veel barrekes zijn op zondagavond gesloten.

Ik loop even een andere straat in en daar is nog wel een bar open. Ze draaien goeie jaren zestig muziek. Het meeste publiek wat er zit heeft die tijd ook bewust meegemaakt. Ik bestel een pint en een tapa die er uit ziet als een oliebol. De vulling echter is pittige rijst zoals bij ons de nasibal. De muziek maakt me wat weemoedig en ik denk aan betere tijden……..

Er komen twee oudere dames binnen, beiden zo zat als een aap. Netjes gekleed, behangen met nep goud en amper in staat nog iets te bestellen.

De barman heeft gelukkig alle geduld. Heb ik natuurlijk de pech dat ze vlak bij mij komen zitten…….en een gesprek proberen aan te knopen.

In dat gelal heb ik echt geen zin. Ik ledig mijn glas en stap op. Een zijstraat in en daar nog een aardig barretje. Ook goeie muziek en de barman blijkt gewoon platen te draaien. Ik bestel een rode rioja en een portie olijven. Vandaag toch wel een relaxte dag gehad. Van paus Janus niks meer gevonden en ik denk het meest interessante hier toch wel gezien.

Conform het advies van Marivi, vrouw van Herman, dat twee dagen verblijf voldoende is. Dus aardig stadje, maar ook niet percé voor omrijden hoor.

Ik ga richting het hotel. Het miezert en de straten zijn bijna uitgestorven.

Snap nog steeds niks van die marathon. Toch nog eens aan Herman vragen.

Morgenochtend tijd zat. Mijn trein naar Santiago de Compostela gaat pas om twee uur. Ik heb een late check-out en het is tien minuten lopen naar de statie. Dus ik kan morgen de trollie op mijn gemakje verder in pakken……