3e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 3e dag Vitoria Gasteiz - Reisverslag uit Vitoria-Gasteiz, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

3e dag Vitoria Gasteiz

Door: Louis

Blijf op de hoogte en volg Louis

05 Mei 2024 | Spanje, Vitoria-Gasteiz

3e dag

Vitoria Gasteiz

5 mei 2024

Hotel Centro Gasteiz.

Ook nu weer een zeeeeeeer rustige nacht gehad. Buiten twee keer een sanitaire uitstap, wat zeker met mijn leeftijd te maken heeft, aan één stuk doorgeslapen.

Tussendoor nog wel getracht wat foto’s te uploaden, maar de foutmelding blijft.

Bedje uit en met dagelijkse routine het lijf onderhouden en bekleden voor de dag. De Spaanse KSMI, voorspelt wisselvallig weer. Met soms een bui regen en soms wat zon. Dus toch paraplu meenemen.

Vandaag weer de laatste dag voor mij in Vitoria-Gasteiz. Voorlopige planning is; ontbijten, iets meepikken van de marathon en naar de mis in de Kathedraal de Santa Maria.

Mogelijk tref ik ook nog ergens een spoor van paus Adrianus van Utrecht, de enige en eerste Nederlandse paus en die ooit in Vitoria (1522 ?.) verbleven heeft met de opdracht de Franse aanval op Spanje af te wenden/voorkomen.

Ik vind mijn ontbijtje in een oud café bij de Plaza d’Espagna. Met mij, in het café meerdere Spaanse leeftijdgenoten. Zoals tot nu toe hier meegemaakt, aan de bar bestellen, gaan zitten en wachten tot men roept dat het gewenste klaarstaat. Uitserveren is er niet (meer) bij. Maar voor €. 3,50 een goeie bak koffie, stuk aangeklede toast en een glas water zeker niet te duur.

Ik zie de stad ontwaken en geniet van het moment.

Naar buiten en volop tijd. Dan plots de sirene van een politieauto, gevolgd door een jeep en twee motoragenten. En daar weer achter zowaar twee marathonlopers. Op de kruising een verkeersregelaar die de atleten de juiste richting in dirigeert. Verder niks en nada van de marathon te zien. Als het al een groot evenement is dan zeker niet voor het oude centrum.

Ik wandel op mijn gemak richting kathedraal. De meeste straatjes daar naar toe ken ik ondertussen. De barretjes zijn nog dicht, wel massaal aanwezig zijn de schoonmaakploegen van de gemeente. Zij hanteren behendig de hogedrukreinigers om de vele sporen van nachtelijke wildplassers te verwijderen.

Ondanks dat de hotels dit weekend vol zitten is er weinig beweging op straat. Soms een groepje toeristen met gids, maar ik denk dan meer aan dagjesmensen die met de bus hier naar toe komen. Zodra ikeen open terraske zie effe zitten en een espresso besteld.Genieten van rust en lekker weer.

Tegen elf uur richting kathedraal. Men is hier bezig met een grootschalig renovatieproject. Zo te zien nog werk zat. Nu steekt plots die ijzige wind weer op. Dus snel de kerk in. De mis is in een zijkapel van de kathedraal. Ik steek een kaarsje op en zoek een plekje op een bank achterin. Een klein koor zingt al om iedereen in stemming te brengen. Als om half twaalf de mis begint is het stampvol. Ze hebben hier nog de luxe van twee pastoors op het altaar, drie acolieten en nog een Afrikaans gelegenheidskoor. Het is vandaag Moederdag in Spanje. Ik kan natuurlijk de preek van de pastoor maar deels volgen, maar begrijp wel dat alle moeders nogal wat veren in het achterwerk gestoken krijgen.Al met al een gevarieerd gebeuren. De mis duurt dan ook ruim vijf kwartier.

Weer buiten is de wind gaan liggen. Het is nu wat drukker op straat. Ik moet me om half twee melden bij het restaurant. Dus nog wel tijd voor een aperitiefje op de Plaza de la Virgin Blanca. Op een locatie met zo een naam zal het zeker geen zonde zijn een drankje te nuttigen. En anders ben ik gezien de drukte niet de enige zondaar. Ik vind een vrije stoel bij het raam in een barretje, want de terrassen zitten vol. Mensen kijken en veel moeders met bloemen of een cadeautje bij zich.

De gerant van het restaurant, bij mijn reservering gisteren drong er nogal op aan zeker op tijd te komen. En als gehoorzame Nederlander ben ik dat dan ook. Ik ben de eerste die binnen zit. ……. Ook het bedienend personeel heeft zeker geen haast.Ik bestel een pintje als aperitief, krijg de menukaart en alvast een stevig mandje krakend vers brood.

Na een klein kwartier stroomt de tent langzaam vol. Mijn bestelling wordt opgenomen en het feest kan beginnen. Het keuzemenu, met ik denk voor Spanjaarden heel simpele gerechten maar o zo heerlijk. Wat is er mis met ons dat we van onze horeca uitbaters niet meer variatie op de menukaart eisen.

Een dame aan een tafeltje verderop die het voorgerecht niet lekker vind, krijgt meteen iets anders, zonder discussie. Wij denken, ach ik eet het maar op. Het zal wel aan mij liggen.

Genieten, afrekenen en dan verderop. Ik ga koffie drinken op de Plaza d’Espagna. Er zal nu toch op het grote podium wel iets te doen zal zijn als afterparty na de marathon. Niks is minder waar. Terrassen vol met ouders en de kids die het podium als speeltuin hebben. Als het dan ook ineens pijpenstelen gaat regenen is het tijd voor mijn siësta.

Een aantal fikse donderslagen maken me wakker. De regen valt bij bakken uit de lucht. Mooi moment om alvast mijn trollie wat in te pakken. Het hoognodige voor morgen leg ik apart. Ik douche nog even voor ik de stad in ga voor een laatste drankje en hapje in Vitoria-Gasteiz. De temperatuur is geweldig maar om het kwartier wel een stortbui. Er is toch nog wel volk op straat. De restaurants en veel barrekes zijn op zondagavond gesloten.

Ik loop even een andere straat in en daar is nog wel een bar open. Ze draaien goeie jaren zestig muziek. Het meeste publiek wat er zit heeft die tijd ook bewust meegemaakt. Ik bestel een pint en een tapa die er uit ziet als een oliebol. De vulling echter is pittige rijst zoals bij ons de nasibal. De muziek maakt me wat weemoedig en ik denk aan betere tijden……..

Er komen twee oudere dames binnen, beiden zo zat als een aap. Netjes gekleed, behangen met nep goud en amper in staat nog iets te bestellen.

De barman heeft gelukkig alle geduld. Heb ik natuurlijk de pech dat ze vlak bij mij komen zitten…….en een gesprek proberen aan te knopen.

In dat gelal heb ik echt geen zin. Ik ledig mijn glas en stap op. Een zijstraat in en daar nog een aardig barretje. Ook goeie muziek en de barman blijkt gewoon platen te draaien. Ik bestel een rode rioja en een portie olijven. Vandaag toch wel een relaxte dag gehad. Van paus Janus niks meer gevonden en ik denk het meest interessante hier toch wel gezien.

Conform het advies van Marivi, vrouw van Herman, dat twee dagen verblijf voldoende is. Dus aardig stadje, maar ook niet percé voor omrijden hoor.

Ik ga richting het hotel. Het miezert en de straten zijn bijna uitgestorven.

Snap nog steeds niks van die marathon. Toch nog eens aan Herman vragen.

Morgenochtend tijd zat. Mijn trein naar Santiago de Compostela gaat pas om twee uur. Ik heb een late check-out en het is tien minuten lopen naar de statie. Dus ik kan morgen de trollie op mijn gemakje verder in pakken……

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 15
Totaal aantal bezoekers 366918

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: