Murcia leren kennen, door verkennen..... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Murcia leren kennen, door verkennen..... - Reisverslag uit Murcia, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Murcia leren kennen, door verkennen.....

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

17 Mei 2017 | Spanje, Murcia

Murcia, Woensdag 17 mei 2017.
Hoe laat sta je nu 's morgens op vroeg Peter Mies toen hij me vanavond belde, wetende dat ik thuis uit bed ben voor de haan kraait. Ik moest bekennen dat dat wel nu wel een paar uur later is dan normaal. Ik zou ook niet weten wat ik zo vroeg al in de stad zou moeten doen. Maar als ik er uit stap dan heb ik op mijn Ipadje, BNdeStem al gelezen dus weet exact wat er in Roosendaal eo aan de hand is.

Zo ook deze ochtend, rustig poedelen en wat later naar beneden naar de ontbijtruimte van het hotel. Je kunt een duurder Europees ontbijtbuffet nemen of gewoon net de Spanjaarden op en neer in de barruimte. Ik kies voor het laatste. Niks tegen mensen die in de ochtend meteen al hun bord vol laden, maar de dag is nog lang en de lekkere verleidingen onderweg groot.

Dus koffie en tostades tomate. Vriendelijk volk achter de toog en alles klaargemaakt terwijl je wacht. Ik reken €. 2,00 af en ga dan even in de lobby zitten om mijn dagprogramma uit te werken.
Ja ja ook ik moet er moeite voor doen hoor.
Lijstje klaar en naar buiten.

Ik heb afgelopen nacht al besloten om Zondag met de bus naar naar Alicante af te reizen. Weer eens wat anders en zeker zo relaxt. Daarbuiten moet ik straks ook vanuit Alicante mijn transfer naar het vliegveld regelen en weet dan meteen hoe ver ik daar dan van het busstation af zit.
Op pad richting busterminal en zo veel mogelijk recht op recht lopen en dat betekent ook een stuk langs de Rivier. Maar het loopt wel goed en ik zie weer een ander stukje Murcia met mooi aangelegd groen en andere terrasjes.

De info die ik gekregen had over een kwartiertje lopen blijkt niet voor mij van toepassing. Ik doe er met wat stilstaan om te gapen en voorzichtig stoep op en af met mijn ouwe knoken bijna een half uur over. Niks mis mee, als je het weet dan kun je er rekening mee houden.

Ik meld me bij ALSA de grote busmaatschappij, maar wordt toch verwezen naar een kaartjesautomaat. Die staan hier volgens mij nog niet zo lang, want er loopt een vrouwke rond die assisteert bij problemen. En die zijn er, want een Spaanse dame heeft haar creditcard niet teruggekregen van de automaat. Paniek alom. Ik kies omdat ik me daar zekerder bij voel, de uitleg van de automaat in het Engels. Laat alles nog even controleren door dat helpvrouwke en betaal gewoonn cash. Lijkt me logischer omdat de andere dame nog steeds staat te shaken over haar verdwenen kaart.

Ik loop terug via een mercado, koop daar een koffieke en dan eerst in hotel kaartje en paspoort opbergen.
Terug de warmte in, iets minder als gisteren, maar nog wel 27 graden. Eerst de binnenkant van de Cathedraal maar bezichtigen. Pracht gebouw, maar wel heel lang over gedaan tot hij klaar was. De toren van 92 meter hoog mag je beklimmen, maar alleen onder leiding van iemand van deze kerk.
Ik ben hiervoor een uurtje te laat, dus zet dat op mijn lijst voor donderdag ochtend als het koeler is. Beschreven staat dat de weg omhoog in de toren deels uit treden en stijgende paden bestaat. Ik denk vergelijkbaar met de cathedraal in Sevilla.

Donderdagavond is er ook een muziekuitvoering in de Cathedraal, daar wil ik wel naar toe. Gratis entree, dus op tijd komen als je wil zitten is het advies van een kerkvrouwke.
Buiten zijn ze ook een podium aan het bouwen voor een muziekuitvoering vanavond en zaterdag is er een klank en lichtspel op de buitengevel.

Ik ga richting Casino, moet ook de moeite waard zijn heb ik begrepen. Een deel is opengesteld voor gewoon publiek net als ik en kun je tegen een kleine vergoeding bezoeken.
Goed geregeld daar. Ik krijg een apparaat in mijn handen gedrukt met Engelstalige uitleg. Normaal ben ik hier zo niet voor, want in de regel ben ik na twee minuten al in gevecht met zo een ding en werkt het niet meer. Maar deze is wel zo ezelsproof, dat zelfs ik het tot een goed einde breng. Prachtig in oude luister gerestaureerd gebouw hoor. Het mag wat kosten, maar het casino zal wel voldoende opbrengen.

Ik verplaats me richting studentenwijk in de verwachting daar wat redelijk geprijsde eetgelegenheden te vinden. Echter ook hier al een hoog big-mac gehalte. Maar ik vind toch wel iets naar mijn gading wat zowel goed van smaak als aantrekkelijk geprijsd is.

Vriendelijk volk, salade met tonijn, kippenborst in limoensaus, een zoeteke achterop en klein rekeningetje laten mij een dik uur later tevreden buiten stappen. Het is weer bijna vier uur. Tijd voor siesta dus ik stap richting hotel. Ik bel nog naar Annie ivm een heel droeve gebeurtenis in Roosendaal en dan toch maar even plat.

Tegen half acht belt Peter en we praten weer bij. Dan opfrissen. Vers hemd aan en ik laat er morgen toch maar een paar wassen in het hotel. Lieske zou niet willen dat ik als een zure bom stinkend over straat loop. Naar buiten en even naar het pleintje langs de rivier, wel gezellig maar niet superdruk. Wel veel trimmers hier, lopend, fietsend en wat al niet meer. De lichten onder de bruggen floepen al aan. Dus ik maak een paar foto's. Ontdek ook een middeleeuws wandelpad en delen van de oude stadsmuren.

Even wat drinken en dan maar terug richting Cathedraal. In een oud bisschoppelijk paleis schijnt een kerk vierentwintig uur per dag open te zijn en dat wil ik toch wel even zien. Het klopt inderdaad, ik ga even binnen en hoewel het al tien uur is lopen er mensen af en aan. Weer naar buiten en ik hoor de muziek waar men het vanochtend over had. Een achtkoppig muziekgezelschap van mensen van diverse nationaliteiten geven een licht klassiek concert op basis van muziek uit hun culturen.

Ik heb begrepen dat er deze maand een aantal activiteiten zijn met als titel "Murcia Tres Culturas". Hierbij werken artiesten uit Islam, Jodendom en Katholieken op diverse wijze samen.
Deze avond is in ieder geval geslaagd, prachtige muziek tegen een mooi uitgelicht deel van de Cathedraal en er zit toch wel een dikke zes honderd man ademloos te luisteren. Ik geniet ook nog een half uur mee tot het afgelopen is.

Na de voorstelling gaan veel mensen nog wat drinken. Ik sluit me daar bij aan. In Spanje zijn ze ook steeds meer bezig met speciaalbier. Wat ook wat duurder is dan gewoon pils. Op zich niks mis mee, maar je moet wel even uitkijken met bestellen, want men is snel geneigd het zwaardere bier te tappen. Voor mij geldt dit nu niet ik drink nog een wijntje met wat olijven en ga tegen twaalven ook mijn bed maar weer opzoeken.
Mijn lijstje is hier nog niet afgewerkt, dus morgen verder.
De Rust.