Rustdag in Tui - Reisverslag uit Porriño, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu Rustdag in Tui - Reisverslag uit Porriño, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

Rustdag in Tui

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

04 Oktober 2021 | Spanje, Porriño

Rustdag in Tui
Maandag 4 oktober 2021
Hotel Vila Blanca

Ik wordt redelijk uitgerust wakker. Ik werk alvast wat aan het verslag van zondag. Om goed acht uur de poetsbeurt. En rond negenen stap ik de ontbijtzaal in. Ik wordt verwelkomt door de hoteleigenaar. En er zitten al vier Françaises klaar om met de taxi naar het station gebracht te worden.
Volgend jaar komen ze terug om het stuk van Tui naar SdC te wandelen. Mooi voornemen.
Mijn “koffie americano” wordt gezet, en ik pak wat ik nodig heb. De hotelman prijst alle eten aan om me het naar de zin te maken, maar ja genoeg is genoeg.
Hij weet ook al dat ik naar de wasserette wil. Dus na het ontbijt mijn zuur stinkende plastic zak met kleren gepakt. De man tekent de route uit hoe ik moet lopen. Ik vind het in één keer.
Ik doe dit natuurlijk ook niet elke dag, gelukkig zit er al een jonge vent binnen die ik meteen charter als vraagbaak. Mijn paar woorden Spaans doen weer wonderen. Er is allemaal niks moeilijks aan, je moet het gewoon een keer gedaan hebben. Wasje in de automaat, warmte programma kiezen, geld er in gooien. En hop hij is vertrokken. Waspoeder etc. gaat automatisch en er is ook geen apart programma voor de meer fijne stoffen. Ik was alles op dertig graden en na veertig minuten stopt de machine. Dan overladen in de droger. Ook hier geld er in. Droogtemperatuur kiezen en na eenentwintig minuten ook weer klaar. Mocht er nog nat spul tussen zitten dan kun je droogtijd bijkopen.

Bij mij is alles droog, bij het opvouwen zie ik een slijtage gat onder de oksel van mijn fleece trui. Als ik kapot spul ga dragen vrees ik de toorn van Lieske. Ik besluit dus straks afscheid te nemen van het truike, waar ik zoveel zweet in heb gelaten. Terug naar hotel en alles opruimen. Ik Google even naar een sportzaak in Tui. Er zijn er twee. Eentje op de outlet en de andere vlak om de hoek.
Ik ga voor nummer twee. Ik kan altijd nog met de taxi naar de outlet, mocht ik niet slagen. Zus Ine belt even en we praten bij.

Dan naar de winkel. Ik heb besloten een extra stel sneldrogend ondergoed te kopen en een nieuwe hoed tegen regen en zon. De oude valt eigenlijk ook van ellende uit elkaar. Binnen een half uurtje sta ik weer buiten en heb mezelf en de winkelman blij gemaakt. Spullen opgeruimd en dan tijd voor wat sightseeing.
Ik haal een stempel bij de oude Cathedraal. Aan de buitenkant lijkt het wel een gevangenis, maar binnen zijn toch mooie oude stukken te bewonderen.
Ik loop wat rond en offer een paar kaarsje. Dat is al het minste wat je kunt doen om deze oudheden te steunen ter bewaring voor diegenen na ons.
Ook kreeg ik als pelgrim gratis toegang, dus........

Buiten schiet ik nog een fotooke van wat doorkijkjes en volg een klein stukje van de camino om morgen de stad weer uit te komen. Voor foto’s van de kathedraal kun je beter op internet kijken, daar kan ik niet tegen op. Er passeren toch nogal wat pelgrims zie ik wel en veel dagjesmensen die met bussen aangevoerd worden.
Ik zoek een plekje om wat te eten. Voor een dik tientje hier een smakelijke voedzame maaltijd. Incl. Dessert, Brood en wijn. Ik ben net op tijd want alles zit zo vol. Er vormt zich buiten zelfs een wachtrij. Ik geniet van mijn middagmaaltje en daarna siesta. Blog bijwerken en vervolgens denken aan morgen. Dus alle spullen zover mogelijk gaan inpakken.
Beetje opfrissen en even de avond in voor een hapje en drankje. Ook nu overal druk. Ik vind een plekje en bestel wat kleine gerechten. Niet teveel eten voor ik naar bed ga. Het zijn eenvoudige maar zeer smakelijk happen die je geserveerd krijgt. Koffieke na en dan richting kamer. Wandelspul voor morgen klaarleggen en ik zet toch maar de wekker. Ik kan hier v/a zeven uur ontbijten. Dan is het mooi licht als ik klaar ben. Ook het weerbericht s niet al te best.
Nog een laatste controle rondje en dan het licht uit.
Morgen gaan we weer verderop........

Ps. Er is een probleem op de blog om mijn juiste locatie vast te leggen. Ik heb even gekozen voor Pontevedra, maar daar ben ik nog niet. Zodra het kan actualiseer ik het wel weer.





Verstuurd vanaf mijn iPad

  • 04 Oktober 2021 - 23:54

    Annie:

    Lekker vandaag een rustdag. Heb je wel verdiend na die pittige wandelingen.
    Je wasje weer lekker schoon, dus je kunt er morgen weer tegenaan met schone
    kleertjes.
    Louis, wandel ze morgen weer, maar kijk wel uit dat je niet onder uit gaat, is niet zo goed voor je knookjes.
    Succes morgen en ik kijk weer uit naar je verslagen.
    Groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 361664

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: