14e Wandeldag.Van Caldas de Reis naar Pontesecures - Reisverslag uit Padrón, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 14e Wandeldag.Van Caldas de Reis naar Pontesecures - Reisverslag uit Padrón, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

14e Wandeldag.Van Caldas de Reis naar Pontesecures

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

12 Oktober 2021 | Spanje, Padrón

14e Wandeldag
Dinsdag 12 oktober 2021
Van Caldas de Reis naar Pontesecures .....+/- 15 km
Hotel A Casa do Rio

Ik wordt wakker van gestommel op een andere kamer. Zes uur dus ook vroege vogels. Ik zet de TV aan. Er is constant nieuws over de vulkaan die heel veel schade veroorzaakt. Mensen raken alles kwijt.
Ik douche op mijn gemakje, loop wat te suffen en moet drie keer de trollie open maken omdat ik vergeten ben iets in te pakken. Kleine dingen maar ze kunnen beter met de vervoerder mee dan ik ze moet sjouwen. Uiteindelijk breng ik tegen half acht mijn trollie alvast naar de receptie.
Mijn wakkermakers blijken een echtpaar met dochter. Zij eten iets in een bar onderweg, dat gaat sneller zeggen ze. Oké.....
Veder is er niemand en de deur naar de ontbijtzaal potdicht. Ik heb om acht uur afgesproken, maar als ik er toch ben.......niet dus.
Tegen achten weer naar beneden en de receptionist van gisteren laat me binnen. Ik ben de enige ontbijtgast. Er staat volop klaar en mijn gastheer eet gezellig mee. Zodra ik klaar ben gaat hij ook alles weer opruimen. Het seizoen is echt voorbij. In Roosendaal is het regenachtig appen mijn buurtjes en Marivi wenst me een mooie wandeling op de feestdag van de Pilar.

Dan oppad, het is al redelijk licht, maar doodstil op straat. Vandaag is het de feestdag van de Pilar in Spanje. Dus de meeste zaken zijn gesloten. Ik zie de drie mensen uit een barreke komen dus zoveel tijd hebben ze niet gewonnen.
Ik zit snel op de Camino. Het is druk, veelal wandelaars en een enkele fietser. Een bospad in en een mooie route kondigt zich vandaag aan. Twee hellingen van 160 en 140 meter zegt de info en veel vals plat.
Ik hoor praten achter me, een vrouwke is een reportage aan het maken. Ze komt naast me lopen en vraagt waar ik vandaan kom, waarom ik wandel en waar ik gestart ben. Ik probeer zo goed mogelijk in het Spaans te antwoorden.
Ze vraagt of ik alleen loop. Ik zeg nee, wijs op mijn dubbele trouwring en naar boven. Ze snapt het. Of ze een foto mag maken, si signora..... ze wenst me buen Camino, suerte en loopt verder om een andere wandelaar aan te spreken.

De paden golven op en neer. Ik wordt .....tig keer gepasseerd. hoor ; Spaans, Italiaans, Duits en Nederlands. Na anderhalf uur een bordje dat naar een bar verwijst. Iets van de weg af, ik zie van afstand een rij wachtenden tot op straat. Daar ga ik echt niet bijstaan, voel me nog goed om even verder te kunnen.
Dus ik loop weer een tijdje in alle rust. Het volgende café is al dicht, maar om kwart voor elf, bingo. Een barreke open en redelijk rustig. Dus rugzak af, koffie,water en een croissant. Lekker even ontspannen. Ik zeg goeiemorgen tegen twee Nederlandse dames. Hoe weet u dat wij Nederlands zijn ?. Blond en blozende kaken verraden jullie lach ik. Maar ik heb hen natuurlijk eerder al gehoord. Ze komen uit Utrecht en arriveren woensdag in SdC.
Dus vandaag is het voor hen doorstappen. Een wandelaar komt met twee flessen bier naar buiten. (Elf uur !) Hij installeert zich en tuttert aan de fles. Steekt dan een sigaret op. Binnen twee seconden staat de kastelein buiten en foetert de man uit. Er staat dan ook duidelijk een rookverbod aangegeven. De man loopt met de sigaret van het terras af net als de politie stopt. Ook van die kant krijgt hij nog even een reprimande. Hij geeft geen tegengas.........en is zeer timide.

Dan verder, net in een klimmeke. telefoon, vriend Ad belt ivm carnaval, de elf-elf viering en de Ereboeren binnenkort. We spreken wat door en dan verder.
Het is vandaag perfect wandelweer en een prachtige route, vogels fluiten en diep in het dal hoor he het water stromen.
Iets over twaalf weer even stop. Ik verwacht dat ik dan nog een kleine twee uur moet gaan naar mijn dag bestemming. Ik trek mijn fleece nu toch maar uit. Het wordt redelijk warm. De drinkebroer van eerder komt er ook weer aan.
Hij koopt nu twee blikken bier en komt bij me zitten. Ben daar niet zo gecharmeerd van, maar kan hem moeilijk wegjagen. Hij lacht dat ik water drink en probeert me een pint aan te smeren. Hij zal trakteren. Ik wijs het beleefd af en zeg dat ik liever wacht tot vanavond. Dan verder.
Ik heb mijn fleece niet goed vastgemaakt. Wil het al lopend corrigeren, dat is natuurlijk een beginners fout. Ik struikel, maar kan me nog net vastpakken. Hierbij tikje tegen de rots met wijsvinger dus beetje bloed. Vingertje in de mond en bloed is weer weg. Dus ik kan vanavond gewoon “één bier” bestellen.

Nog een mooi stukje natuur daarna wordt het meer beton en zie ik in de verte in het dal aan de rivier Pontesecures liggen. De weg daalt sterk maar ik ben nog wel een half uur onderweg eer ik om kwart over twee bij mijn hotel binnen stap.
Ik heb redelijk snel gelopen dus twijfel aan het aantal opgegeven km.
Aanmelden. En ik vraag waar te eten vanavond ivm de feestdag.
De hoteleigenares geeft aan dat er vijf minuten verderop een pulpo restaurant open is en reserveren niet nodig. Okidoki. Eerst maar een pintje, dan uitpakken, opfrissen etc. etc.

Ik doe mijn siesta en als ik opsta zijn mijn wandelkleren al weer droog. Bel dan eerst naar Peter. Hij is natuurlijk altijd zeer geïnteresseerd in toerisme. Ik vertel mijn ervaringen, want ik ken ondertussen ook wel iets van horeca etc. kleed me daarna aan voor pint en diner. Pontesecures is een groot gat. Typisch dorp met een grote sociale controle. Een enkel café en verder naar elkaar kijken.
Ik probeer twee cafés uit. Beiden sfeerloos. Ik denk dat de bank hen dwingt om open te zijn. Kom dan bij een cafetaria en wil de moed al opgeven. Maar een man die aan komt lopen kent het restaurant wat ik zoek en brengt me er naar toe. De keuken gaat pas om acht uur open. We drinken samen een pint en hij betaalt. Er zitten vier mannen te kaarten, het gaat er fel aan toe. Her spel lijkt op een soort rikken.
De restaurantbaas, komt me halen. Ik kan alvast bestellen. Pulpo, inktvis armen, is hun specialiteit. Erg lekker maar ik ben aan wat vlees toe. “Jamon Asado” adviseert de baas. Oké, doe maar. Ik weet geen “klein” voorgerecht te kiezen en vraag dus maar om salade mixta.
Wijn à volonté, water en brood worden op tafel gezet. De salade is ook al niet klein, de jamon asado blijkt gebakken varkens fricandeau. En ik krijg ongeveer vierhonderd gram vlees. Smakelijk maar te veel. Dus kan het niet op.
Als dessert “moet” ik hun zelfgemaakte “tarta de fruta” proeven en nog koffie achterop. Na betaling van de rekening van veertien euro mag ik de zaak verlaten. Het zit er bommeke vol met eters. De cafetaria verderop heeft niks te doen dus dat wil wel wat zeggen. De hoteldame is er nog. Ik bedank haar voor de tip en welterusten.
Ik kijk nog wat TV en de luiken sluiten automatisch......


Verstuurd vanaf mijn iPad

  • 13 Oktober 2021 - 09:15

    Chiel En Josefien :

    Goeiemorgen Louis.....en weer genieten !
    Je treft wel goed weer, dat is mooi meegenomen.
    Ik snap niet waar je de tijd vandaan haalt om zulke epistels te schrijven, mijn ochtendritueel tegenwoordig, eerst Lowieke, dan BN ( daar staat toch niks van bijzonders in )
    Fijne camion en goed uitkijken he...

  • 13 Oktober 2021 - 12:58

    Gerrie:

    Ben zelf ook ff een paar dagen weg, dus heb niet veel tijd gehad om je verslagen en beelden te bekijken.
    Ben nu weer helemaal bij en heb die info weer verslonden.
    Zie dat je al weer aardig in de buurt van SdC bent.
    Goede en behouden wandeltochten verder en we hebben binnenkort wel weer een keer contact.

  • 13 Oktober 2021 - 21:03

    Jeanne En Gé Nollen:

    Dag Louis,
    Zoals we gewend zijn krijgen we weer mooie verslagen en zo te lezen kom je al aardig in de richting van je eindbestemming.
    Je treft het bijzonder wat het weer betreft en geniet je ook van je maaltijden. Succes verder en we volgen je wel weer.
    Groeten van ons.
    Jeanne en Gé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 361190

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: