1e dag in Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 1e dag in Oviedo - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

1e dag in Oviedo

Blijf op de hoogte en volg Louis

11 Mei 2022 | Spanje, Oviedo

Oviedo

Woensdag  11 mei 2022

Hotel Duerming Longoria Plaza.

Ik slaap heerlijk uit. Mijn hotel staat midden in het winkelcentrum. Hetgeen betekent dat de horeca vaak dagzaken zijn die wat later open gaan. En zoals je weet ontbijt ik zoveel mogelijk buiten het hotel. Hierdoor heb je ook veel meer en directer contact met mensen.

Als ik het hotel uitstap loop ik meteen een plein op. Net om de hoek een mooie bar. Dus naar binnen en zitten. De barman is een aardige vent. Ik krijg snel mijn dagelijkse ontbijtje voorgezet. Ondertussen bestudeer ik mijn plattegrondje waar de bezienswaardigheden en de VVV zijn.

Een VVV is vlakbij en zit aan de rand van een prachtig park. Ik loop er door het park naar toe. De geur van bomen en planten is overweldigend. Prachtige fonteinen en waterpartijen. En overal staan standbeelden. Het blijkt dat Oviedo hierom bekend staat. Het VVV meisje spreekt me in het Frans aan. Ik vraag haar Spaans te spreken. Ik heb ook besloten geen anderstalige menukaarten meer te vragen. Ten eerste zijn de vertalingen ook niet altijd duidelijk en ik wil ook wat meer moeite doen om het Spaans wat beter onder de knie te krijgen. Ik zal daarbij best een keer wat missen of miskleunen maar het zij zo.

Het VVV meisje is vriendelijk en ik krijg de nodige info. Herman adviseerde me om te proberen een excursie te boeken naar natuur en oude dorpen. Maar die zijn er niet. De mogelijkheid om zelf te bussen is er wel, maar dat is te omslachtig en tijdrovend. Dus dat wordt het niet.

Ik wandel richting het oude stadscentrum, want mijn eerste doel vandaag is om de kathedraal en klooster van Oviedo te bezoeken. De wat frisse temperatuur wordt al snel beter. Na nog een koffieke stap ik tegen elven de kathedraal binnen. Kaartje kopen en Spaanstalige audiofoon aan mijn nek. Op het papieren plattegrondje die je krijgt is een looproute door kerk en klooster met ijkpunten aangegeven. Kerk en klooster herbergen mooie dingen. En met de gesproken Spaanse tekst van de audiofoon kan ik de zaken toch redelijk volgen.

Ik ben niet alleen in de kerk. Diverse groepen schoolkinderen en ouwe van dagen op dagtrip verstoren soms de stilte.

De kids begrijpelijk omdat ze het zware kost vinden en dus de interesse snel wegebt. De oudjes die met hun gekwebbel de meelopende gids overstemmen. Het hoort er bij en ik vind het allemaal prima. Ik geniet van de mooie dingen en bij wat ik al meer gezien heb loop ik sneller voorbij. Al met al ben ik toch bijna twee uur zoet.

Ik kom langs het oude universiteitsgebouw, nog steeds in gebruik en je mag zo binnenlopen. Dus beetje rondneuzen. Ook naar boven de grote bibliotheek. Je moet wel stil zijn, want er zitten studenten te blokken. Mooi gebouw met veel historie. Weer buiten op zoek naar wat eetbaars wandel ik langs een markthal. Deze is nog wel volop in gebruik. Binnenwippen, kijken en fotokes schieten. Rond de markthal ook nog een aantal kramen met van alles wat.

Studentenbuurt dus horeca aanbod zat. Ik wil niet teveel eten, maar zwicht toch bij een aardig restaurant voor het dagmenu van €. 14,00. Mooie tent, niet klein, maar prima geregeld met een gerant die je tafeltje wijst en drie snelle, ik denk Zuid-Amerikaanse obers, om te bedienen.

Vriendelijk, attent en alles loopt gesmeerd. Er zitten niet alleen studenten, maar ook zakenlui en pensionistas zoals ik. Veel mensen drinken hier cider. Deze wordt uitgeschonken door de ober die daarbij de fles hoog boven het hoofd houdt. En van daaruit de cider zonder te morsen in  het glas mikt. Ik dacht eerst dat het show was, maar het blijkt dat het verrijkend werkt op verluchting en smaak van de cider. Het is ook mooi om te zien.

Ik heb heerlijk getafeld, geniet nog een koffieke en sukkel dan naar mijn hotel voor de siesta. Ik ben daarin niet de enige, want de meeste winkels etc. zijn ook gesloten. In het hotel zitten ze zonder stroom. Echter net als ik de trap naar boven wil nemen springt alles weer aan.

Redelijk uitgerust weer wakker en dan toch even werken. Ik wil zaterdag verder trekken naar de stad Badajoz tegen de Portugese grens aan. Ben daar ook nog nooit geweest. Met de ALSA bus gaat dat traject moeizaam. Maar met de trein van Renfe zie ik een mogelijkheid via Madrid. Met een overstap daar. Ik app Herman nog even of hij dat wil checqen. Het zou moeten lukken. Ook weer totaal ruim negen uur treinen maar dat vind ik niet erg. Ticket geboekt en direct daar achteraan een hotel via Booking.com. Dan belt Peter en we praten weer bij.

Douchen en toch even een frisse neus halen. Ik ben niet alleen op straat. Ondanks dat het wat miezert loopt er veel volk. Minder mensen op de terrassen van de horeca maar binnen alles redelijk vol.

Ik heb echt geen honger en beperk me op een overdekt terras tot een pint en later in een bar nog een wijntje. Dan is het goed geweest voor vandaag en zoek ik mijn kamertje op......

• 12 Mei 2022 - 21:57

Josefien:

Hé Louis, wat leuk je verhalen weer te lezen en wat ontzettend speciaal zo samen met je vrienden in SdC.
    Wij zijn op vakantie in Limburg,we staan op een leuke camping aan de Maas en genieten volop van de geneugten van t mooie Limburg.
    Fijne tijd in Spanje.
    Groetjes, Chiel en Josefien

• 13 Mei 2022 - 11:38

Hanneke Vos :

Hoi Louis
    Wat leuk dat je weer een reisverslag maakt. Meegenieten van de ongetwijfeld mooie reis die je maakt
    Veel plezier
    Groetjes Hanneke Vos