3e dag in Porto... - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu 3e dag in Porto... - Reisverslag uit Porto, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu

3e dag in Porto...

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

25 September 2021 | Portugal, Porto

Zaterdag 25 september
Vrije dag in Porto
Hotel Moov Porto Centro

Om twee uur vannacht wordt ik wakker van ik dacht een alarmsignaal in het hotel. Meerdere gasten komen in pyjama op de gang kijken. Men denkt dat er mogelijk iemand op een kamer gerookt heeft. Er komt echter verder geen reactie en even later is het weer stil. Na 20 minuten is het weer raak.
Het alarm signaal blijkt van buiten het hotel te komen. De man in de lobby heeft de politie ingeschakeld om te traceren waar de boosdoener zit.
Dat blijkt geen eenvoudige zaak, want het alarm gaat om de twintig minuten af en duurt de rest van de nacht. Dus van doorslapen komt niks terecht.

Tegen negenen naar het ontbijt. Het is vrij rustig in de ontbijtzaal. Ik pak mijn portie eten en zoek een plekske. Ik bekijk mijn medegasten, een mix van jeugd en oudere stellen. Het komt en gaat zonder veel reuring en de covid regels worden over het algemeen goed nageleefd.
Ik heb voor vandaag geen vast plan. Een beetje sightseeing tevoet door Porto. Een paar jaar geleden heb ik hier het meeste al gezien.

Ik twijfelde eerst of ik mijn pelgrimspas wel mee zou nemen, maar heb dat wel gedaan omdat dat ook weer zijn charmes heeft om stempels te vergaren.
Mijn eerste werk is dus naar de kathedraal van Porto wandelen om een startstempel te laten zetten. Als ik elke dag twee stempels haal dan krijg ik in Santiago de C. weer een Credential.
Het heeft afgelopen nacht fiks geregend, het is nu bewolkt maar wel droog.
De straat naar de kathedraal is redelijk stijl naar beneden en de bestrating glad dus ik ben zeer voorzichtig om niet onderuit te gaan. Bij de kathedraal minimale bezoekers. Een saxofonist staat zijn deuntje al te spelen. Volgens mij dezelfde man die er vorige keer ook stond. Er zijn meerdere pelgrims die hun rugzak al bij hebben. Ik sluit aan in de rij en heb snel mijn eerste stempeltje te pakken.

Ik geniet van het uitzicht en daal dan via vele stijle trappen af naar de kades van de Douro. Hier komt het toerisme langzaam op gang. De horeca zet de terrassen uit en de rondvaartboten die vroeger de portvaten vervoerden mikken nu op toeristen. Ik sukkel wat rond en bekijk nog eens de machtige ijzeren brug (Ponte Luis) over de Douro.
Dan maar even een koffieke op het terras. Ik denk er plots aan dat ik nog geen markthal bezocht heb. Er is een grote in de buurt van het mooie oude café, waar ik wil gaan lunchen. Dat is echter weer terug en bergop. Maar geen nood, vlak bij is de funicular, een klein kabelbaantje die je voor een knaak in drie minuten naar boven brengt. Vanaf hier uit is het een kwartiertje lopen naar de markthal. Ik loop voorbij het mooie café en daar staat al een rij met mensen te wachten. Ik sla een zijstraat in naar de oude markthal.
Dikke pech, alles staat in de steigers, één grote bouwput. Men is de hal aan het omvormen naar appartementen.

Op de terugweg zie ik een mooi restaurant, ik laat mijn eerste plan voor de lunch snel varen want verwacht bij die andere zaak een uur in de rij te moeten staan. Bovendien ben ik er al eens geweest.
Dus naar binnen bij Clube 21, een mooie tent en leuke kaart. Ik vraag naar almechas maar die zijn er niet. De serveerster adviseert me “Zamburinas” als voorgerecht. Even lekker zegt ze. En ze heeft gelijk als ik het geserveerd krijg.
Een fikse moot kabeljauw in boter gebakken met patatjes volgt. Glaasje wijn er binnen genieten. Een crème brulé en koffie achterop maakt er een mooi afscheidsdiner in Porto van.
Ik wandel op mijn gemakje naar het hotel. Morgen begint mijn tocht en ik moet mijn rugzak nog indelen en mijn trollie zo inpakken dat ik op elk volgend adres snel bij de meest nodige spullen kan. Ik heb nog even contact met het thuisfront omdat de weblog problemen geeft met de e-mail meldingen.
Dan siesta. Tegen zessen opfrissen want ik wil naar de kerk. Vandaag is er een intentie mis voor Lieske in de kerk in Roosendaal dus ben ik er van op afstand toch bij. Het zangerige Portugees van de pastoor is voor mij niet te volgen. Maar ik ken natuurlijk de rituelen. Ook hier is het kerkbezoek laag. Veelal oudjes waar ik natuurlijk ook toe behoor.
Ik heb echt geen honger en neem nog een afscheidspint op een terraske. Het wordt wat frisser en ik zoek mijn kamer en bedje op. Voor alle zekerheid toch maar de wekker zetten. Om half acht ontbijt en als het goed gaat komt om half negen mijn transfer naar het beginpunt van de wandeltocht. Dus de rust.....

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 26 September 2021 - 08:47

Diny:

Wij wensen je weer een hele mooie reis, pas goed op jezelf.
    Kijken nu alweer uit naar je verhalen.

Groetjes van ons Jac en Diny Dekkers

• 26 September 2021 - 08:56

Peter Van Zitteren :

Maak er weer een leuke reis van en geniet ervan.
    Groeten Peter van Zitteren

• 26 September 2021 - 09:50

Hanneke Vos:

Hoi Louis
    Geniet van de mooie tocht die je gaat lopen!
    Wij wensen je veel succes en soms sterkte.
    Veel succes
    Groetjes Ad en Hanneke

• 26 September 2021 - 10:13

Gerrie:

Ik ben - mooi - verrast dat je weer op pad bent, dat had je bij ons laatste contact niet aangegeven of ik was ff niet in de buurt toen je het hebt verteld.
    Aan schrijftalent heb je echter niet ingeboet, want het is nog steeds leuk om je ervaringen terug te lezen. Mede daardoor vorm ik mij een levendig beeld van hetgeen jij verwoord.

Hopelijk wordt het een leuke tocht. Hoeveel kilometers is het eigenlijk, hoeveel wil je - ongeveer - gemiddeld lopen per dag en tot slot hoeveel dagen wil je erover doen?

Op het moment dat ik dit schrijf ben je waarschijnlijk al op weg voor je 1e loopdag, dus als je dit leest ben je waarschijnlijk al klaar voor vandaag. Ik wens je dan ook een prettige wandelvakantie verder en kijk weer uit naar je leuke verhalen.

• 26 September 2021 - 12:15

Henk:

Louis. Ik stikkus jaloers op je. Je weet wel waarom. Hopelijk straks met een stuk ijzer in het been gaat het ook lukken. De plannen liggen klaar maar eerst het been.
    Groet Henk

• 26 September 2021 - 13:37

Chiel En Josefien :

He Louis,
    Wat een verassing om te lezen dat je weer op pad bent.
    Ik schakel in bij dag 3, maar ik lees dat er wat problemen waren, maakt niet uit. Hardstikke leuk om je weer te volgen...zet m op en vooral lekker genieten.
    Liefs Chiel en Josefien

• 26 September 2021 - 19:26

Jacqueline Van Assen:

Hallo Louis.
    Ik wens je heel veel plezier met deze wandeling. En hopelijk een goeie nachtrust vanaf nu

• 26 September 2021 - 19:35

Marianne V Amelsvoort:

hallo Louis,

Leuk om je reisverhalen weer te lezen.
    Wij wensen jou veel plezier met de wandeling

• 26 September 2021 - 19:45

Fenny Groffen:

Hallo lieve Neef ik wens jou een goede wandel tochten doe kalm aan zo jong ben jij ook niet meer veel liefs Fenny

• 26 September 2021 - 22:24

Jeanne En Gé Nollen:

Hallo Louis,
    Wij wensen jou veel wandelplezier. We gaan weer met jou mee en zien vol belangstelling je verslagen tegemoet. Pas goed op jezelf !
    Groeten van Jeanne en Gé