Snipperdag in Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu Snipperdag in Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu

Snipperdag in Ponte de Lima

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

01 Oktober 2021 | Portugal, Ponte do Lima

Snipperdag in Ponte de Lima.
Vrijdag 1 oktober 2021
Hotel Mecearia da Vila.

De lange nacht heeft me goed gedaan. Pas om acht uur op, dat gebeurt me zelfs thuis bijna nooit. De pastoor van de kerk tegenover is ook zo vriendelijk geweest om het klokgelui tussen middernacht en acht uur stil te zetten.
De wasbullekes zijn op mijn fleece en sokken na droog. Ik hang de nog iets vochtige spullen in de kast tot housekeeping geweest is.
Douchen en iets na negenen aan het ontbijt. Ik ben nog de enige gebruiker. Al de medegasten zijn reeds vertrokken. Na het ontbijt ga ik aan een andere tafel zitten zodat het ontbijtvrouwke op kan ruimen.
Ik lees de leutige reacties op mijn blog en dan BN/Destem van de laatste paar dagen. Met name het plaatselijk nieuws en natuurlijk de overlijdens pagina.

Terug naar de kamer om spullen op te bergen en er is al gepoetst. Dit hotel is gewoon een aanrader als je hier in de buurt bent. Er is geen lift maar voor de redelijk fitte mens goed te doen.
Eenmaal buiten effe de kerk in voor een kaarsje. Dan richting oude brug wat één van de toeristische trekpleisters is. Het aantal horecazaken langs de rivieroever is ongekend groot. Teken dat het dagtoerisme in het seizoen gigantisch is. Buiten de hotels wordt heel veel privé accommodatie aangeboden. In en rond P.d.L. zijn nogal wat watersport activiteiten.
Ik wandel wat rond, schiet een fotooke van de brug en neem een koffiestop. Er zitten hier ook nog heel veel kleine winkeltjes. Kleine middenstand en ambachtslui. Bij ons bijna overal verdwenen. Krijg een app-je van Wil en Piet om kerstmarkt arrangement te boeken in december. Regeren is vooruit zien.
Bij de koffiestop en de VVV ondertussen ook mijn dagstempels geregeld.

Het loopt tegen half één, dus tijd voor een pintje op een zonnig terras. Keuze te over. Ik vind een toplocatie met zicht op de brug en veel voorbij lopend/fietsend volk. Beetje meimeren en heerlijk de luie faant uithangen.
Ik blijf niet de enige en tafels worden bezet met etende en drinkende mensen.
Het ziet er allemaal smakelijk uit en de Portugese keuken is heus niet alleen kabeljauw. Een klein hapje zou er wel ingaan dus de kaart gevraagd. Zoveel lekkers maakt moeilijk kiezen. Ik zie “Rabe de Torre” is gestoofde ossenstaart. Vraag de ober of het een grote portie is. No es un tapa....... Dus besteld en met altijd de mogelijkheid om meer te nemen. Ik moet erg lang wachten. Net als ik wil protesteren brengt de serveerster het door mij gewenste stoofpotje. Inclusief frietjes en mandje brood. Het is een complete lunch. Een glas vino tinto er bij en dan heerlijk smullen. Espressoke achterop en de totale rekening is met €.13,00 beschamend laag. Ik maak nog een ommetje, koop alvast water voor morgen en dan siesta.

Na de rustpauze toch weer aan morgen denken. Dus pak alweer zoveel mogelijk spullen in. Er staat een fikse klim en dito stijle afdaling op het program. Dus tijd om ook mijn tweede wandelstok gebruiksklaar te maken. De weg naar beneden kan een pittig karakter hebben.
Ik ga naar buiten om wat eten te zoeken. Nog geen echte honger dus eerst maar ronddwalen en menukaarten bestuderen. Uiteindelijk toch maar zitten. Ik beperk me vanavond maar tot soep met wat brood, glaasje wijn en een zoeteke na. Zit nog te vol van het maaltje afgelopen middag.
Het is vrijdagavond dus er zitten nogal wat grotere gezelschappen aan tafel.
Bij een tafel met twaalf mensen wordt een grote ketel op tafel gezet. Ik dacht aan soep, maar het blijkt stamppot te zijn. Mooi spektakel om te zien.
Ik reken af en richting bedje. Was van plan om te kijken of de brug verlicht was. Maar denk daar pas weer aan als ik mijn sokken al uit heb. Nou je moet iets te wensen houden........
Ik zet voor alle zekerheid de wekker en dan .......tot morgen.



Verstuurd vanaf mijn iPad

  • 01 Oktober 2021 - 23:41

    Rian Van Leest :

    Louis in stilte geniet ik van je verslag iedere dag geweldig, wie ben ik je oude buurvrouw van de Hoenderberg , groetjes Rian van Leest .

  • 02 Oktober 2021 - 08:01

    Jacqueline Chamuleau :

    Buenos dias Louis

    Wat een mooie verslagen. Ik zie het gebeuren voor me en kan bijna niet wachten om ook weer de Camino te gaan lopen. Planning is mei 2022. Hopelijk gaat het dan door. Vandaag vertrek voor een weekje naar de Vogezen. Ook geen straf.
    Alle succes toegewenst met jouw tocht.
    Jacqueline Chamuleau

  • 02 Oktober 2021 - 11:03

    Ingrid:

    Hoi Louis. Heerlijk om je verslagen te lezen. Je neemt me helemaal mee in de reis ..alsof ik n boek aan t lezen ben en daar ook ben. ...veel succes nog met de tocht. Groetjes Ingrid van der Vliet. ( GEWB)

  • 02 Oktober 2021 - 15:43

    Chiel En Josefien :

    Welterusten, Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

Hallo allemaal, Welkom op mijn site. Hierin komt de info die ik onderweg naar Santiago de Compostela regelmatig zal bijwerken. Ik hoop hiermee mijn familie, vrienden en bekenden op de hoogte houden van de wetenswaardigheden.

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 364193

Voorgaande reizen:

03 Mei 2024 - 29 Mei 2024

19 Weer even naar Spanje..

07 April 2024 - 11 April 2024

18 Stedentripje Londen

07 September 2023 - 12 September 2023

17 Verona stedentrip

05 Mei 2023 - 27 Mei 2023

16 Zuid Spanje en wat zwerven

22 November 2022 - 26 November 2022

15 France et Nice, la vie en rose......

06 Mei 2022 - 30 Mei 2022

14 Spanje El Norte en wat zwerven...

10 Februari 2022 - 10 Maart 2022

13 Langs wat Spaanse steden....

23 September 2021 - 31 Oktober 2021

12 Wandelen van Porto naar Santiago de Compostela

15 Juli 2021 - 02 Augustus 2021

11 Frankrijk op herhaling juli 2021

08 Oktober 2019 - 23 Oktober 2019

10 Spanje, stedentrip herfst 2019

02 September 2019 - 06 September 2019

9 Even de zinnen verzetten in Frankrijk.......

06 Mei 2019 - 28 Mei 2019

8 Van Porto tot Napels

30 April 2018 - 30 Mei 2018

7 blik op Frankrijk en Spanje Mei 2018

22 Oktober 2017 - 10 November 2017

6 Door Frankrijk met de auto langs gebaande paden.

04 Mei 2017 - 25 Mei 2017

5 Spanje van Madrid naar Alicante mei 2017

25 September 2016 - 30 Oktober 2016

4 Wat zwerven in Noord Spanje sept. 2016

06 September 2015 - 31 Oktober 2015

3 We gaan weer naar Santiago de Compostela

09 September 2012 - 17 September 2012

2 reis naar Rusland m/n Moskou en St Petersburg

11 April 2011 - 17 Augustus 2011

1 Te voet naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: