Snipperdag in Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu Snipperdag in Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Louis - WaarBenJij.nu

Snipperdag in Ponte de Lima

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

01 Oktober 2021 | Portugal, Ponte do Lima

Snipperdag in Ponte de Lima.
Vrijdag 1 oktober 2021
Hotel Mecearia da Vila.

De lange nacht heeft me goed gedaan. Pas om acht uur op, dat gebeurt me zelfs thuis bijna nooit. De pastoor van de kerk tegenover is ook zo vriendelijk geweest om het klokgelui tussen middernacht en acht uur stil te zetten.
De wasbullekes zijn op mijn fleece en sokken na droog. Ik hang de nog iets vochtige spullen in de kast tot housekeeping geweest is.
Douchen en iets na negenen aan het ontbijt. Ik ben nog de enige gebruiker. Al de medegasten zijn reeds vertrokken. Na het ontbijt ga ik aan een andere tafel zitten zodat het ontbijtvrouwke op kan ruimen.
Ik lees de leutige reacties op mijn blog en dan BN/Destem van de laatste paar dagen. Met name het plaatselijk nieuws en natuurlijk de overlijdens pagina.

Terug naar de kamer om spullen op te bergen en er is al gepoetst. Dit hotel is gewoon een aanrader als je hier in de buurt bent. Er is geen lift maar voor de redelijk fitte mens goed te doen.
Eenmaal buiten effe de kerk in voor een kaarsje. Dan richting oude brug wat één van de toeristische trekpleisters is. Het aantal horecazaken langs de rivieroever is ongekend groot. Teken dat het dagtoerisme in het seizoen gigantisch is. Buiten de hotels wordt heel veel privé accommodatie aangeboden. In en rond P.d.L. zijn nogal wat watersport activiteiten.
Ik wandel wat rond, schiet een fotooke van de brug en neem een koffiestop. Er zitten hier ook nog heel veel kleine winkeltjes. Kleine middenstand en ambachtslui. Bij ons bijna overal verdwenen. Krijg een app-je van Wil en Piet om kerstmarkt arrangement te boeken in december. Regeren is vooruit zien.
Bij de koffiestop en de VVV ondertussen ook mijn dagstempels geregeld.

Het loopt tegen half één, dus tijd voor een pintje op een zonnig terras. Keuze te over. Ik vind een toplocatie met zicht op de brug en veel voorbij lopend/fietsend volk. Beetje meimeren en heerlijk de luie faant uithangen.
Ik blijf niet de enige en tafels worden bezet met etende en drinkende mensen.
Het ziet er allemaal smakelijk uit en de Portugese keuken is heus niet alleen kabeljauw. Een klein hapje zou er wel ingaan dus de kaart gevraagd. Zoveel lekkers maakt moeilijk kiezen. Ik zie “Rabe de Torre” is gestoofde ossenstaart. Vraag de ober of het een grote portie is. No es un tapa....... Dus besteld en met altijd de mogelijkheid om meer te nemen. Ik moet erg lang wachten. Net als ik wil protesteren brengt de serveerster het door mij gewenste stoofpotje. Inclusief frietjes en mandje brood. Het is een complete lunch. Een glas vino tinto er bij en dan heerlijk smullen. Espressoke achterop en de totale rekening is met €.13,00 beschamend laag. Ik maak nog een ommetje, koop alvast water voor morgen en dan siesta.

Na de rustpauze toch weer aan morgen denken. Dus pak alweer zoveel mogelijk spullen in. Er staat een fikse klim en dito stijle afdaling op het program. Dus tijd om ook mijn tweede wandelstok gebruiksklaar te maken. De weg naar beneden kan een pittig karakter hebben.
Ik ga naar buiten om wat eten te zoeken. Nog geen echte honger dus eerst maar ronddwalen en menukaarten bestuderen. Uiteindelijk toch maar zitten. Ik beperk me vanavond maar tot soep met wat brood, glaasje wijn en een zoeteke na. Zit nog te vol van het maaltje afgelopen middag.
Het is vrijdagavond dus er zitten nogal wat grotere gezelschappen aan tafel.
Bij een tafel met twaalf mensen wordt een grote ketel op tafel gezet. Ik dacht aan soep, maar het blijkt stamppot te zijn. Mooi spektakel om te zien.
Ik reken af en richting bedje. Was van plan om te kijken of de brug verlicht was. Maar denk daar pas weer aan als ik mijn sokken al uit heb. Nou je moet iets te wensen houden........
Ik zet voor alle zekerheid de wekker en dan .......tot morgen.

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 01 Oktober 2021 - 23:41

Rian Van Leest :

Louis in stilte geniet ik van je verslag iedere dag geweldig, wie ben ik je oude buurvrouw van de Hoenderberg , groetjes Rian van Leest .

• 02 Oktober 2021 - 08:01

Jacqueline Chamuleau :

Buenos dias Louis

Wat een mooie verslagen. Ik zie het gebeuren voor me en kan bijna niet wachten om ook weer de Camino te gaan lopen. Planning is mei 2022. Hopelijk gaat het dan door. Vandaag vertrek voor een weekje naar de Vogezen. Ook geen straf.
    Alle succes toegewenst met jouw tocht.
    Jacqueline Chamuleau

• 02 Oktober 2021 - 11:03

Ingrid:

Hoi Louis. Heerlijk om je verslagen te lezen. Je neemt me helemaal mee in de reis ..alsof ik n boek aan t lezen ben en daar ook ben. ...veel succes nog met de tocht. Groetjes Ingrid van der Vliet. ( GEWB)

• 02 Oktober 2021 - 15:43

Chiel En Josefien :