16e Wandeldag van Teo naar Santiago d C. +/- 14 km - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu 16e Wandeldag van Teo naar Santiago d C. +/- 14 km - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Louis - WaarBenJij.nu

16e Wandeldag van Teo naar Santiago d C. +/- 14 km

Door: Louis Kriesels

Blijf op de hoogte en volg Louis

14 Oktober 2021 | Spanje, Santiago de Compostella

16e Wandeldag
Donderdag 14 oktober 2021
Van Teo naar Santiago de Compostela +/- 14 km
Hotel Campanas de San Juan

Gisteravond rond half twaalf wakker door een hoop lawaai buiten. Er komen nog mensen aan met een busje. Een kwartiertje van gelach, omvallende rolkoffers en slaande deuren, dan wordt het weer stil.
Ik draai me weer om en pak nog een paar uur slaap.

Er is vanaf acht uur ontbijt. Geen straatverlichting hier dus alles nog stik donker buiten. Ik ben wat later in de ontbijtzaal, tijd zat en er zitten al wat mensen te ontbijten. Allemaal Amerikanen, dames, en er sluiten nog mensen aan.
Het ontbijt is heel uitgebreid. Ik eet gepusht door de eigenaar eigenlijk teveel. Zeker gezien het aantal calorieën wat ik gisteravond naar binnen heb gestouwd. Die moet ik er vandaag weer af zien te lopen.
Dan komt die bus aanrijden. De chauffeur gaat bij de club dames zitten. Je kunt merken dat ze al langer samen op stap zijn.

Ik neem afscheid van de baas en stap op. Een van de Amerikaanse dames vraagt waar ik vandaan kom. Holland, ja daar is zij ook geweest. Niiiiiiiiiice.
Zij komt uit Californië, ik zeg dat ik daar vijfendertig jaar geleden ook geweest ben. Er is nog niks verandert is haar antwoord. Zij zijn met de “company” op stap, gaan vandaag per bus naar SdC en blijven een nacht. Dan door naar Salamanca en dinsdag a.s. vanuit Madrid back home.
Het is ondertussen licht genoeg om te gaan lopen. Dus rugzakkie op voor de laatste keer en direct het bos in. Want het hotel ligt aan de Camino.
Het eerste uur wandelt heerlijk, bospaden, dorpkes en boerenwegen. Het lijkt of ik de enige wandelaar ben
Dan toch weer een stuk beton direct langs een provinciale weg en even daarna loop ik door de buitenwijk van een stad. Tien uur, dus een koffieke zou mogen.
Dan wat terras stoelen en een paar wandelaars. Een bakkertje annex bar. Meteen maar gaan zitten en naar binnen om een natje. De wandelaars zijn ook Nederlanders, vader en twee dochters en zijn net gestart. In de pelgrimsopvang geslapen en in de bar ontbijten. Zo hoort het. Zij vertrekken, buen camIno. Ik rust nog wat, reken €.2,35 af voor koffie, water en koek en stap ook op.
Mijn keus om direct te stoppen was niet verkeerd. Want tot SdC is er niks meer open. Ook nu afwisseling in de wandelwegen van bos tot beton, nog steeds niet druk met wandelaars en om twaalf uur sta ik aan de rand van SdC.
Dan is het toch nog een half uur lopen om bij de kathedraal te komen. In de stad stik druk en de gele pijlen vaak moeilijk te zien.
Ik vraag één keer aan een ouder echtpaar de weg. Allemaal rechtdoor, het kan niet missen, ja zij niet ...........
Maar ze hebben gelijk, op een gegeven moment de oude stad, smalle straatjes, veel horeca, een overvloed aan souvenirwinkels. En een massa volk op de been. Nondeju wat is het hier druk. Dan plots het grote plein en daar staat de kathedraal in volle pracht. En gelukkig de voorkant niet meer in de steigers.
Ondanks dat het de derde keer is dat ik hier sta moet ik toch wel even slikken.
Missie volbracht ouwe. Ook het rugzakske van Lieske heb ik naar SdC gesjouwd, waar het me allemaal om te doen was.
Lang getwijfeld, maar gelukkig wel doorgezet. Ik vraag een paar jonge meiden om me even op de foto te zetten als bewijs dat ik er was. No problem, signor.
Ik loop wat rond om alles even te laten bezinken. Mensen komen en gaan. Solisten zoals ik, maar ook met twee of in groepen, te voet of met de fiets.
En ja, dan ben je der, één van die miljoenen die al over dit plein hebben gelopen. Er staat geen harmonie of ontvangstcomité op je te wachten. En morgen dan......ja wat dan ? Dat zien we weer wel.

Nu toch maar het hotel zoeken in de wirwar van oude straten. De plattegrond is niet duidelijk en hier aan mensen vragen heeft geen zin. Dus de VVV brengt uitkomst. Het hotel ligt vlak bij de kathedraal dus een stuk voor niks gelopen. Maar die km kan er nog wel bij.
Vriendelijke ontvangst, goeie kamer op het tweede verdiep. Maar geen lift.
Ik stink als de jéé naar het zweet. Mijn bagage is er nog niet. Dus ga ik met een pintje even op het hotel terras zitten. Twintig minuten later stopt een busje, blauwe trollie er uit en ikke blij. De hoteldame is zo vriendelijk om het ding even naar boven te sjouwen.
Uitpakken en douchen en onderwijl nadenken hoe verder. Ik besluit om tot na het weekend hier te blijven. Niet meteen hurry-up het ouwe ritme in.
Ik vraag het hotel om extra nachten, maar ze zitten bomvol zoals bijna elk hotel in het centrum hier. Op Google vind ik een ander hotel hier vlak bij. Wel even verkassen zaterdag, naar het is niet anders. Ik vraag aan de receptioniste hier of ze dat even voor me willen regelen. No problem, signor.
Ik heb nog even contact met Herman en dan de stad in. Pak een terrasje, en denk over het programma voor morgen na. Kijken of ik mijn rugzak terug kan sturen met de post en naar de pelgrim-registratie om een Credential te halen dat ik de Camino weer gelopen heb.
Het loopt tegen achten, veel winkels gaan dicht. Dus ook de tussenliggende horeca. Ik weet niet goed wat te gaan eten en waar. Besluit dan om maar de toeristische straatjes op te zoeken met veel restaurantjes.
Overal veel van hetzelfde, ik stap het eerste tentje in waar ik een vrije stoel zie. Bestel wat simpels en niet te zwaar. Op mijn gemakske peuzelen en wat rondkijken. De wijn maakt soezerig en vermoeidheid slaat toe. Dus hop naar mijn nest en morgen “es otro dia”..................
Onderweg zingt een straatzanger nog een slaaplied.....

Verstuurd vanaf mijn iPad

• 15 Oktober 2021 - 07:14

Annie:

Hoi Louis, dat heb je toch maar weer gedaan. Complimenten dat het je weer gelukt is. Nu maar een lekker uitrusten.....
    Groetjes Annie

• 15 Oktober 2021 - 11:17

Marianne V Amelsvoort:

Hoi Louis, Dat heb je maar weer gefikst. Moet toch veel voldoening geven en ook een emotioneel moment natuurlijk. Een hele prestatie vinden wij. Om die calorieën van het eten hoef je je niet druk om te maken. Die heb je er al lang weer afgelopen. En Lieske zal trots zijn op jouw daarboven. Wat een prachtige kerk is dat.
    Nu nog een paar rustige dagen en uitrusten voor je weer naar huis gaat.
    Heel veel groetjes van ons en misschien tot de volgende keer.

Mariannne en Wim

• 15 Oktober 2021 - 11:38

Jan Muurmans :

Proficiat. Weer knappe prestatie. Groetjes Jan en Liesbeth

• 15 Oktober 2021 - 12:15

Gerrie:

Je eigen opdracht weer keurig volbracht met wat spirituele ondersteuning van ......
    Geniet nog lekker na en goede thuisreis.
    Tot ziens !

• 15 Oktober 2021 - 12:15

Gerrie:

Geniet nog lekker na en goede thuisreis.
    Tot ziens !

• 15 Oktober 2021 - 16:28

Chiel En Josefien :

We zijn weer super trots op jou,Louis....en Lieske niet minder denk ik zo.
    Nog lekker even een paar dagen uitrusten en genieten, je hebt t verdiend.
    Lieve groetjes,
    Chiel en Josefien

• 15 Oktober 2021 - 21:49

Hanneke Vos:

Hoi Louis
    Fantastisch dat je het weer hebt volbracht!
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen!
    En wat zal Lieske trots op je zijn!
    Geniet van je vrije tijd!
    Veel groetjes en snel tot ziens